"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Vooral bij spelling en lezen raakte Mika gefrustreerd. Hij startte in december 2022 met behandelingen bij RID, en dat was aan het begin best spannend.
Dyslexieonderzoek
“Mika was erg zenuwachtig voor de uitslag. Wat als hij dyslexie had? Hoe zouden de kinderen uit zijn klas dan naar hem kijken? Gelukkig werden wij bij RID goed ontvangen en voelde hij zich redelijk snel op zijn gemak. Zijn begeleider was erg vriendelijk en behulpzaam, wat ervoor zorgde dat de spanning bij Mika verdween. Toen hij alle tests had voltooid zei hij dat hij het nog best leuk had gevonden, dus dat was erg prettig. De uitkomst van het dyslexieonderzoek was Ernstige Dyslexie (ED). Dus we zijn toen gestart met de behandelingen en het thuis oefenen.”
Gegroeid in niveau
“De begeleidster van Mika weet precies waar zij het over heeft. Hij kan het goed met haar vinden en heeft gelukkig nooit problemen om naar de sessie te gaan. We maken 5 dagen per week het huiswerk, en dat is soms wel passen en meten in ons drukke gezinsleven. Maar we hebben ons van tevoren goed laten inlichten en wij wisten dat wij een jaar lang flink moesten oefenen. Het is pittig voor Mika, maar de groei die hij doormaakt is het echt allemaal waard. Hij heeft in een half jaar tijd zoveel vooruitgang laten zien, dat hij zelfs een heel schooljaar is gegroeid in niveau. Daar zijn we erg trots op.”
Hij vraagt minder vaak aan mij: ‘Mam, kan jij het even voorlezen, dan gaat het sneller.’ Hij probeert nu echt alles zelf. Dat is mooi om te zien."
Zelf proberen
Mika zit op dit moment op de helft van het traject. “Natuurlijk is het soms best lastig om de motivatie op te brengen, maar we hebben er gelukkig geen dagelijkse strijd over. Als hij zijn records verbetert met de klankkaarten flitsen en het aantal woorden lezen binnen 60 seconden, juicht hij erop los. Lezen zal nooit zijn hobby worden, maar dat hij ziet dat hij groeit, maakt hem een stuk zelfverzekerder. Ook vraagt hij minder vaak aan mij: ‘Mam, kan jij het even voorlezen, dan gaat het sneller.’ Hij probeert nu echt alles zelf. Dat is mooi om te zien.”
Eigen tempo
Esther benadrukt dat het belangrijk is om op tijd aan de bel te trekken als je vermoedt dat je kind dyslexie heeft. “Bij Mika zat zoveel frustratie en hij kreeg een hekel aan lezen en spelling. Maar met goede begeleiding kunnen deze gevoelens weggenomen worden. Het traject bij RID heeft ons echt geholpen en we zitten pas op de helft. Je kind doorloopt het traject op zijn of haar eigen tempo, de begeleiding is goed en je kind wordt waarschijnlijk een stuk zelfverzekerder. En je ziet de schoolresultaten echt verbeteren.”
Onze ondersteuning
Als je leerling moeite heeft met leren lezen en spellen, dan zal je als leerkracht in de klas extra uitleg en passende oefenstof aanbieden. Helpt dit je leerling niet voldoende vooruit, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Vaak gebeurt dit in kleine groepjes buiten de klas (remedial teaching). Is de taalachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyslexie. Je leerling kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b
- Leerlingen met dyslexie
Bezoek Tweede Kamer-lid Caroline van der Plas (BBB)
Vrijdag 10 maart bezocht Tweede Kamer-lid Caroline van der Plas (BBB) RID Amersfoort. Ondanks haar zeer drukke programma zo vlak voor de verkiezingen
- KlankKr8
Letterkennis is niet belangrijk. Het gaat om lettervloeiendheid.
Wij krijgen veel vragen van leerkrachten over het aanleren van letters en klanken. In dit artikel delen wij 7 vragen en antwoorden.