
Meer lezen over dyslexie

Boeken over dyslexie
Informatieve boeken voor ouders:
- ‘Dyslexie in Nederland, theorie, praktijk en beleid’ – L. Blomert
- ‘Dyslexie, een complex taalprobleem’ – T. Braams
- ‘Kinderen met dyslexie, een gids voor ouders’ – T. Braams
- ‘Houvast bij leesproblemen en dyslexie op de basisschool, leidraad voor ouders’ – A. Paternotte en J. Buitelaar
- ‘Mijn kind & Dyslexie’ – R. Krijnen
- ‘Mijn kind heeft dyslexie’ – M. Ceyssens
Informatieve boeken voor kinderen:
- ‘Dyslexie’ – Z. van Mersbergen (Informatiereeks 3, nummer 54)
- ‘Een 2 voor dictee. Een verhaal over dyslexie’ – J. Breeman
- ‘Letters op de snelweg. Boekje over dyslexie’ – K. Terlouw
- ‘Ik heb dyslexie, nou en! – L. de Groot
Leesboeken geschikt voor dyslectische kinderen:
- makkelijklezenplein.nl (informatie over leesboeken voor dyslectici)
- zwijsen.nl (serie Zoeklicht)
- inktvis.nl (serie Kokkel-reeks)
Leesboeken over dyslexie voor kinderen:
- ‘Ik ben niet bom!’- M. van de Coolwijk
- ‘Schatkasten’ – H. van der Werff
- ‘Pudding Tarzan’ – O.L. Kirkegaard
- ‘De smoezenkampioen’– C. Slee
- ‘Heksie. Hoe vang je een heks? – M. Snoeij

Websites met informatie over dyslexie
- steunpuntdyslexie.nl
- cito.nl (informatie over Cito-toets)
- lexima.nl (informatie over software, hulpmiddelen en spelletjes)
- nkd.nl
Ondersteunende software
Er zijn verschillende softwareprogramma’s die ondersteuning kunnen bieden bij lezen en schrijven. Voor een overzicht van softwareprogramma’s zie: www.dyslexiehulpmiddelen.com. Op deze website vind je onafhankelijke informatie over hulpmiddelen die personen met dyslexie ondersteunen bij lezen, schrijven en studeren. De site biedt ondersteuning bij het inzetten van de hulpmiddelen op school en thuis.

Onze ondersteuning
Als je leerling moeite heeft met leren lezen en spellen, dan zal je als leerkracht in de klas extra uitleg en passende oefenstof aanbieden. Helpt dit je leerling niet voldoende vooruit, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Vaak gebeurt dit in kleine groepjes buiten de klas (remedial teaching). Is de taalachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyslexie. Je leerling kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.