Dyslexie

Keuze dyslexiezorgaanbieder

Waar moet je op letten bij het kiezen van een zorgaanbieder?

Het is belangrijk om op verschillende punten te letten:

  • Alle zorgaanbieders (dyslexiezorg) moeten werken volgens het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 3.0 voor de zorg.
  • Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD).
  • Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel.
  • Kies een zorgaanbieder waarbij je een goed gevoel hebt.
  • Aanvullend kunt u kijken naar de mening van eerdere cliënten. RID doet regelmatig een cliënttevredenheidsonderzoek.

Wie bepaalt bij welk instituut een kind wordt onderzocht en behandeld?

Ouders en kinderen hebben keuzevrijheid. Zij mogen zelf kiezen bij welke aanbieder zij zich willen aanmelden. Het is wel belangrijk dat een dyslexiezorgaanbieder een contract heeft met de gemeente waarin het kind woonachtig is. Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij een kwaliteitsinstituut zoals het NKD (Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie). Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel.

Over dyslexie

Waar vind ik meer informatie over dyslexie?

Volgt RID de richtlijnen uit het landelijke protocol?

Ja. RID hanteert de landelijke richtlijnen conform het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 3.0. De meest actuele versie is te vinden op de website van NKD.

Komen dyscalculie en dyslexie vaker samen voor?

Kinderen met dyslexie hebben wel vaker rekenproblemen (30-40% van de kinderen met dyslexie heeft ook enige vorm van rekenproblemen). Soms betreft dit bijvoorbeeld alleen het lezen en schrijven van grote getallen en het automatiseren van de tafeltjes. In zo’n geval spreken we niet van een specifieke rekenstoornis: de rekenproblemen zijn dan een gevolg van de dyslexie. Echter, bij een deel van de kinderen met dyslexie (10-20%) is er meer aan de hand. De rekenproblemen zijn dan veel breder dan alleen automatiseringsproblemen, het rekenbegrip is verstoord en er is weinig inzicht in getallen. In zo’n geval spreek je dan van dyscalculie.

Diagnostiek en onderzoek

Kan een kind meteen bij RID behandeld worden, als het diagnostisch onderzoek ergens anders heeft plaatsgevonden?

Dit is niet automatisch het geval. Dit hangt onder andere af van de gebruikte onderzoeksmethode en de inhoud van het onderzoeksverslag. De onderzoeker moet voldoende inzicht kunnen krijgen of het onderzoek gedegen is uitgevoerd en ook hebben we voldoende informatie nodig over het kind. Als er meer behoefte is aan informatie over of het uitgevoerde diagnostisch onderzoek volstaat, dan kan RID dat verstrekken. Dan beoordelen we vrijblijvend of het uitgevoerde onderzoek afdoende is of dat aanvullend onderzoek nodig is. Of het een vergoede behandeling betreft hangt af van de ernst van de problematiek. Dit wordt bepaald door de gemeente.

Volgens de school voldoet mijn kind niet aan de criteria voor een dyslexieonderzoek, maar ik denk toch dat er sprake is van dyslexie. Wat kan ik nu doen?

Binnen iedere vestiging is een onderwijsadviseur werkzaam, deze onderhoudt de contacten met scholen in de regio. Indien nodig kan de adviseur contact opnemen met school om het dossier in te zien. Neem hiervoor contact op met onze dichtstbijzijnde vestiging.

Kan ik op elke vestiging terecht voor onderzoek?

Nee, de onderzoeken worden voornamelijk afgenomen op de RID-hoofdlocaties. Op de overige vestigingen worden vooral behandelingen gegeven. Bekijk het overzicht met onze diagnostieklocaties.

Welke stappen moet ik ondernemen als ik mijn kind voor een niet-vergoed onderzoek en behandeling wil aanmelden?

Je kan je kind digitaal aanmelden via onze website, maar je kan ook telefonisch contact opnemen met de desbetreffende vestiging. Zij zullen je in contact brengen met een orthopedagoog. Deze kan dan beoordelen of er een vermoeden van dyslexie/dyscalculie is en of onderzoek zinvol is.

Kosten en vergoeding

Mijn kind heeft al een dyslexieverklaring, heeft hij/zij automatisch recht op vergoede zorg?

Indien er al een dyslexieverklaring aanwezig is, dan kun je je kind het beste aanmelden voor behandeling en dan kiezen voor de optie ‘aanmelden voor behandeling na diagnostiek elders’. De volgende stap is dan om de benodigde documenten voor RID te uploaden. Dit hebben wij nodig voor de juiste beoordeling. Heb je vragen of wil je meer informatie hierover? Neem dan telefonisch contact op met de dichtstbijzijnde vestiging.

Wanneer komt een kind in aanmerking voor vergoede zorg?

RID heeft contracten met bijna alle gemeenten. Onderzoek naar dyslexie wordt onder bepaalde voorwaarden vergoed door de gemeente:

  • Leeftijdscriterium: de aanmelding voor het onderzoek moet voor de 13e verjaardag gedaan zijn, en een kind moet nog op de basisschool zitten.
  • Het effect van begeleiding op school: geen of te weinig vooruitgang, ondanks extra begeleiding op school met een betrouwbare methode (remediatie).
  • De ernst van de leesproblemen. Op school moeten de leesprestaties van het kind E (V-) scores zijn (bij de zwakste 10%) op drie opeenvolgende meetmomenten.
  • School en ouders ondersteunen het vermoeden dat het zou kunnen gaan om ernstige dyslexie.

Tijdens de screening toetsen wij of een kind in aanmerking komt voor vergoed onderzoek. Deze screening is kosteloos, ook als blijkt dat een kind niet in aanmerking komt voor vergoeding. Wanneer de uitkomst van het vergoede onderzoek ernstige dyslexie is, dan krijgt een kind een dyslexieverklaring en wordt behandeling vergoed. Bij de diagnose dyslexie (dus niet ernstig) krijgt een kind wel een dyslexieverklaring, maar wordt behandeling niet vergoed. Lees verder op deze pagina.

Door wie wordt bepaald of mijn kind recht heeft op vergoeding?

Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de vergoeding van dyslexiezorg. Sommige gemeentes beoordelen zelf het leesdossier, andere gemeentes besteden dit uit aan de zorgaanbieder (bv. RID). Als u wilt weten wat de afspraken zijn binnen uw gemeente kunt u contact opnemen met de dichtstbijzijnde vestiging.

Kan ik met een doorverwijzing van de huisarts een vergoeding krijgen?

Nee, hiermee krijgt u geen vergoeding. De vergoedingen worden geregeld door de gemeente en hiervoor moet aan bepaalde eisen voldaan worden.

Worden compenserende hulpmiddelen ook vergoed?

Nee, programma’s zoals Kurzweil of Sprint worden niet vergoed en moeten particulier aangeschaft worden. RID verkoopt deze hulpmiddelen niet.

Zijn er kosten verbonden aan de dossierbeoordeling (screening)?

Tijdens de dossierbeoordeling (screening) toetsen wij of jouw kind in aanmerking komt voor vergoed dyslexieonderzoek. Deze screening is het eerste onderdeel van het totale diagnostische onderzoek.

RID heeft contracten met bijna alle gemeenten. Onderzoek naar dyslexie wordt onder bepaalde voorwaarden vergoed door de gemeente. Tijdens de screening toetsen wij of een kind in aanmerking komt voor vergoed onderzoek. Deze screening is kosteloos, ook als blijkt dat een kind niet in aanmerking komt voor vergoeding.

  • Als de uitkomst van het vergoede onderzoek ernstige dyslexie is, dan krijgt een kind een dyslexieverklaring en wordt behandeling vergoed.
  • Bij de diagnose dyslexie (dus niet ernstig) krijgt een kind wel een dyslexieverklaring, maar wordt behandeling niet vergoed.
  • Voor middelbare scholieren wordt dyslexiezorg niet vergoed door de gemeenten. Wel heeft hij of zij met een dyslexieverklaring recht op aanpassingen in het onderwijs.

Als uit de screening blijkt dat je kind in aanmerking komt voor vergoede diagnostiek, wordt het volledige onderzoek betaald door de gemeente.
Als blijkt dat je kind niet in aanmerking komt voor vergoed onderzoek en u wilt een niet-vergoed onderzoek laten uitvoeren, dan zijn de totale onderzoekskosten voor de ouder(s). Als blijkt dat je kind niet in aanmerking komt voor vergoed onderzoek en je wil geen onderzoek laten uitvoeren, dan neemt RID de kosten van de screening voor haar rekening. In dit geval betaal je dus niet voor de screening.

 

Hoeveel kost een dyslexieonderzoek?

RID heeft contracten met bijna alle gemeenten. Onderzoek naar dyslexie wordt onder bepaalde voorwaarden vergoed door de gemeente. Komt je kind niet in aanmerking voor vergoeding, dan kan je ervoor kiezen het onderzoek zelf te betalen. De actuele tarieven vind je hier.

Kan achteraf blijken dat het dyslexieonderzoek toch niet vergoed wordt?

Nee. Wanneer aan de voorwaarden* van vergoede diagnostiek is voldaan, blijft de diagnostiek vergoed, ongeacht de uitkomst van het onderzoek. Of ook de behandeling vergoed wordt, is wel afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek. Wanneer de uitkomst van het vergoede onderzoek ernstige dyslexie is, dan krijgt een kind een dyslexieverklaring en wordt behandeling vergoed. Bij de diagnose dyslexie (dus niet ernstig) krijgt een kind wel een dyslexieverklaring, maar wordt behandeling niet vergoed.

* Voorwaarden:
RID heeft contracten met bijna alle gemeenten. Onderzoek naar dyslexie wordt onder bepaalde voorwaarden vergoed door de gemeente:

  • Leeftijdscriterium: de aanmelding voor het onderzoek moet voor de 13e verjaardag gedaan zijn, en een kind moet nog op de basisschool zitten.
  • Het effect van begeleiding op school: geen of te weinig vooruitgang, ondanks extra begeleiding op school met een betrouwbare methode (remediatie).
  • De ernst van de leesproblemen. Op school moeten de leesprestaties van het kind E (V-) scores zijn (bij de zwakste 10%) op drie opeenvolgende meetmomenten.
  • School en ouders ondersteunen het vermoeden dat het zou kunnen gaan om ernstige dyslexie.

Andere problematiek: als er sprake is van een andere problematiek (co-morbiditeit), dan moet deze problematiek onder controle zijn, zodat deze het onderzoek en de behandeling niet beïnvloedt. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met ons.

Op deze pagina is meer informatie te vinden over de voorwaarden

Hoeveel kost de dyslexiebehandeling?

Als de uitkomst van het vergoede onderzoek ernstige dyslexie is, dan krijgt een kind een dyslexieverklaring en wordt behandeling vergoed.

Voldoet je kind niet aan de voorwaarden voor een vergoeding van de onderzoeks- en behandelingskosten, dan kun je als ouder ervoor kiezen het onderzoek en de behandeling zelf te betalen. De tarieven vind je op deze pagina.

Mijn kind komt niet in aanmerking voor vergoeding, wat zijn dan de kosten?

Als je kind niet voldoet aan de voorwaarden voor een vergoeding van de onderzoeks- en behandelingskosten, dan kun je als ouder ervoor kiezen de kosten van het onderzoek en de behandeling zelf te betalen.

Waarom komen alleen kinderen met ernstige dyslexie in aanmerking voor de vergoedingsregeling?

De landelijke vergoedingsregeling richt zich op de leerlingen die de meeste hinder ondervinden van hun problemen met het lezen bij het volgen van onderwijs. Het gaat om leerlingen waarbij sprake is van een forse achterstand in de ontwikkeling van het lezen, maar waarbij ook gerichte, extra begeleiding op school onvoldoende verbetering oplevert. Deze groep van kinderen met een vermoeden van ernstige dyslexie is het meest gebaat bij diagnostiek en eventueel behandeling in de gezondheidszorg. Het is aan de diagnosticus om te bepalen of er sprake is van ‘ernstige’ dyslexie (zie Kwaliteitsinstituut NKD, www.nkd.nl).

Lees meer over de criteria voor vergoeding

Kan een kind met dyslexie én ADHD in aanmerking komen voor vergoede behandeling?

Ja, dat kan. Volgens het Protocol Dyslexie Diagnose en Behandeling 3.0 en de Leidraad Ernstige Dyslexie: Doorverwijzing van onderwijs naar zorg is het mogelijk om ook kinderen met bijkomende problemen (we noemen dit ook wel co-morbide problemen) aan te melden voor vergoed dyslexieonderzoek. Tijdens dit onderzoek brengt de diagnosticus het hele plaatje in beeld en zal op basis hiervan bepalen op welke manier het kind het beste geholpen kan worden.

Aanmelding

Hoe kan ik mijn kind aanmelden bij RID?

Zijn ouders verplicht om documenten te delen met school?

Nee, ouders zijn dit niet verplicht. In de meeste gevallen is het wel prettig om gegevens van school te ontvangen, omdat het dossier dan zo goed mogelijk beoordeeld kan worden. Als ouder ben je er vrij in om de uitslagen wel of niet te delen met school.

Zijn er wachtlijsten bij RID?

Het kan zijn dat er voor een bepaalde vestiging een wachtlijst is. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders, als dit het geval is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente. Hier kan RID weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.

Bij RID streven we ernaar de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Wachttijden voor diagnostiek of behandeling variëren afhankelijk van de periode van het schooljaar. Op onze website kun je de actuele wachtlijst per behandellocatie bekijken of neem contact met ons op.

Wat heeft RID precies nodig om te starten met de dyslexiezorg?

Wij kunnen als dyslexieaanbieder starten met (vergoede) zorg voor basisschoolleerlingen als een dossier compleet is en het volgende bevat:

  • Leerlingvolgsysteem gegevens vanaf het eerste leerjaar (evt. van de groep)
  • Leerling dossier ingevuld en getekend door de intern begeleider van school
  • Handelingsplannen op gebied van lezen en spellen
  • Aan de criteria volgens protocol PDD&B 3.0 is voldaan. In sommige gemeenten bepaalt de gemeente of een kind door kan naar de vergoede zorg.

Wanneer wij een volledig dossier hebben ontvangen, kunnen wij aan de slag.

Dyslexiebehandeling

Wat is de behandelduur per behandeling?

Een behandeling duurt in totaal 45 minuten. De eerste 40 minuten gaat het kind met de behandelaar aan het werk. De laatste 5 minuten komt de ouder mee naar binnen en worden de thuiswerkopdrachten besproken met de ouder.

Waar vindt de behandeling plaats?

Bij RID kun je kiezen uit meer dan 400 RID- en schoollocaties of voor een online behandeling. Verderop vind je de veelgestelde vragen over de online behandeling.

Mag een dyslexiebehandeling tijdens schooltijd plaatsvinden?

Ja, dyslexiebehandelingen onder schooltijd mag. Behandeling van ernstige dyslexie gebeurt op indicatie. Een bezoek aan een dyslexiebehandelaar geldt daarom als geoorloofd verzuim. Een school mag hier vrij voor geven zonder te moeten aantonen dat de behandeling te zien is als onderdeel van het onderwijsprogramma. Bij het verlenen van toestemming moeten ze wel afwegen in hoeverre de afwezigheid van de leerling invloed heeft op de uitvoering van het reguliere onderwijsprogramma. Een argument voor het verlenen van toestemming kan zijn dat het het onderwijs belang heeft bij de dyslexiebehandeling. Je kind mist weliswaar schooltijd, maar krijgt in die tijd individuele specialistische zorg, waardoor het onderwijsrendement hoger wordt. Bovendien is bij jonge kinderen (7-9 jaar) dyslexiebehandeling na schooltijd door vermoeidheid vaak minder effectief.

Wat wordt van mij als ouder verwacht tijdens de behandeling?

De behandeling kan alleen succesvol zijn als zowel het kind als de ouder(s) gemotiveerd is/zijn. Actieve betrokkenheid ondersteunt het kind om met hun problemen aan de slag te gaan. Zij leveren een inspanning en ouders ook. Daarmee laten ouders zien dat het belangrijk is.

De behandeling bestaat uit drie delen. In deel 1 wordt zelfstandig geoefend met de serious games ‘KlankKr8’ en ‘GroeiKr8’. Middels het spelen van ‘KlankKr8’ wordt de gevoeligheid voor klank-tekenkoppelingen in het brein versterkt en met ‘GroeiKr8’ krijgt een kind spelenderwijs psycho-educatie over dyslexie. Deel 1 bereidt je kind voor op de start van deel 2, behandeling met CODE.

Deel 2: de gespecialiseerde aanpak CODE traint systematisch de relatie tussen gesproken en geschreven taal. Er is in het bijzonder aandacht voor de klankstructuur, het automatiseren van letter-klankkoppelingen en het trainen van de leesvloeiendheid. In de behandeling streven we naar een voldoende niveau van technisch lezen en spellen, passend bij de leeftijd en het groepsniveau, als ook een acceptabel niveau van zelfredzaamheid. De behandeling bestaat uit wekelijkse sessies op een RID-(school)locatie of online. De actieve betrokkenheid van ouders en school draagt bij aan het effect van de behandeling. Naast de wekelijkse sessies dient een cliënt vijf keer per week 20 minuten te oefenen met de CODE behandelsoftware. Je kind krijgt hiervoor helder omschreven opdrachten mee, gekoppeld aan deze online oefensoftware met inlogcode. Hij of zij heeft hier de ondersteuning van een (bij voorkeur vaste) oefenpartner voor nodig, bijvoorbeeld één van haar/zijn ouders.

In deel 3 van het behandeltraject werken we met de Digitale Dyslexiebehandelaar. Met deze slimme software die wekelijks automatisch passende oefenstof en instructies klaarzet, is het mogelijk door te blijven oefenen zolang als nodig is.

Kan er bij een kind met alleen spellingproblemen ook sprake zijn van dyslexie?

Ja dat kan, onderzoek en behandeling bij deze kinderen kan echter niet plaatsvinden binnen de vergoedingsregeling. Wij hanteren de volgende tarieven.

Waarom behandelt RID op eigen locaties en op scholen?

RID behandelt vanuit vaste behandellocaties, maar ook online en op scholen, zodat we voor steeds meer kinderen bereikbaar zijn. Aan het behandelen op een school stellen wij strikte voorwaarden. Zo vinden wij het erg belangrijk dat behandelingen plaatsvinden in een rustige ruimte met zo min mogelijk afleiding. Daarnaast hechten wij veel waarde aan het contact met ouders, omdat zij verantwoordelijk zijn voor de begeleiding thuis.

Hoe denkt RID over alternatieve behandelmethodes, zoals bijvoorbeeld de X-lens?

Effectieve dyslexiebehandeling heeft in ieder geval aandacht voor het lezen en spellen zelf en voor klankelementen in woorden. RID raadt behandeling door middel van medicatie, bewegingsoefeningen (sensomotorische therapie), speciale brillen en lichtflitsen af, omdat in wetenschappelijk onderzoek geen bewijs is gevonden voor hun werkzaamheid. Deze opvatting is overeenkomstig die van het NKD, Balans, het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling en Stichting Dyslexie Nederland.

Online behandeling

Waarom behandelt RID ook online?

In de coronaperiode hebben wij alle behandelingen online aangeboden. De online behandeling bleek veel voordelen met zich mee te brengen, voor alle partijen:

  1. Kinderen kunnen sneller starten met het behandeltraject. Landelijk zijn er meer mogelijkheden om een cliënt te laten starten. Ze hoeven niet te wachten tot er fysiek een behandelaar beschikbaar is.
  2. De behandeling blijkt even effectief als een behandeling op een fysieke locatie (zie het artikel ‘Online behandelingen: een effectief alternatief’)
  3. Ouders kunnen gemakkelijk inbellen vanuit werk of thuis voor de laatste 5 minuten terugkoppeling.
  4. De cliënt kan de behandeling ook volgen vanaf een andere locatie (bijvoorbeeld op de vakantiebestemming of bij opa en oma thuis).
  5. Er is geen reistijd naar de behandellocatie.

Kan de online behandeling ook thuis plaatsvinden?

De behandeling online kan thuis plaatsvinden. Dit kan voor of na schooltijd zijn, maar ook tijdens schooltijd. Het kind gaat dan voor de behandeling naar huis waar een ouder kan helpen inloggen. Na de behandeling gaat het kind weer terug naar school en sluit weer aan in de klas.

Kan de online behandeling ook op school plaatsvinden?

De behandeling kan ook online op school plaatsvinden. Als de behandeling online op school plaatsvindt, is het belangrijk dat ouders dit vooraf met school afstemmen, zodat school rekening kan houden met de volgende voorwaarden:

  • Er moet een laptop of tablet beschikbaar zijn met goede internetverbinding
  • Er moet iemand kunnen helpen met inloggen
  • Er moet een rustige kamer beschikbaar zijn

De verantwoordelijkheid voor de behandeling ligt ten alle tijden bij ouders en niet bij school. Wij merken dat scholen graag meedenken en erg welwillend zijn om de behandeling op school plaats te laten vinden.

Hoe lang duurt de online behandeling?

De behandeling duurt net als een behandeling op locatie 45 minuten. De eerste 40 minuten gaat de behandelaar samen met de cliënt werken aan zijn/ haar lees- en spellingdoelen. De laatste vijf minuten komt de oefenpartner ook online om uitleg te krijgen over de eventuele nieuwe regels en om te horen wat de komende week mag worden geoefend.

Kan ik inbellen vanaf mijn werk of vanuit huis?

Dat kan zeker, je kunt dezelfde link gebruiken als de link die je kind gebruikt. Ouders geven aan dat zij deze mogelijkheid erg prettig vinden.

Wat is een goede werkplek voor mijn kind?

Iemand kan het beste werken wanneer hij/ zij een goede zithouding heeft en niet is afgeleid door externe factoren. Zorg dus dat uw kind aan een tafel/ bureau kan zitten in een rustige ruimte. Een goede internetverbinding is vereist dus laat uw kind werken op een plek waar de verbinding goed werkt. Mocht dit in de woonkamer zijn, zorg er dan voor dat de radio en televisie uit staan en dat er verder weinig omgevingsgeluiden hoorbaar zijn voor uw kind.

Zie je de behandelaar helemaal niet 'in het echt'?

De behandelaar zie je elke week online, je ziet de behandelaar dus niet op een behandellocatie.

Kan mijn kind online starten en daarna eventueel toch naar een behandellocatie?

Dat kan. Op deze manier kan alvast online gestart worden en wordt de wachttijd verkort. Wanneer een kind online start, bijvoorbeeld wanneer er nog geen plek is op een behandellocatie, blijft het kind wel gewoon op de wachtlijst staan voor de behandellocatie. Wanneer er een plekje vrijkomt, kan het kind doorstromen naar de behandellocatie.

Kan mijn kind bij een online behandeltraject een goede band opbouwen met zijn/haar behandelaar?

Jazeker. Je kind ziet de behandelaar wekelijks, waarbij er ook tijd is voor een praatje of spelletje. Zo kunnen je kind en de behandelaar elkaar leren kennen en een band opbouwen. Wij vinden het erg belangrijk dat je kind zich prettig voelt.

Is een online behandeltraject effectief?

Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat een online behandeltraject even effectief is als een behandeling op locatie. Wij kwamen tot de conclusie dat er géén significante verschillen zijn in effectiviteit tussen dyslexiebehandelingen op locatie en online dyslexiebehandelingen. Alle kinderen profiteerden evenveel van de behandeling en vertonen een vergelijkbare groei op lezen en spellen gedurende de behandelperiode. Lees er meer over in dit artikel: Online behandelingen: een effectief alternatief.

Zijn er (grote) verschillen in de uitvoering tussen het online behandelen en behandelen op locatie?

De online behandeling is een volwaardige behandeling. De leerlingen doorlopen dezelfde leesfases en spellingsmodules. Hierin zitten geen verschillen. Ook de oefeningen worden op dezelfde wijze aangeboden waarbij wij ondersteunende tools gebruiken om dit mogelijk te maken.

Nazorg bij dyslexie

Welke nazorg biedt RID aan cliënt en ouder(s)?

Na afronden van de behandeling (en het intensieve oefenen thuis) kan de periode daarna zonder wekelijks contact met de behandelaar, voor onzekerheid zorgen. Onzekerheid bijvoorbeeld over of er op de juiste manier geoefend wordt, of het minder frequent oefenen niet tot een terugval op lees- en spellinggebied zal leiden en of de lees- en spellingontwikkeling zich conform de verwachting zal voortzetten. Wij vinden het daarom belangrijk om ouders en hun kind nazorg te bieden in de vorm van een follow-up (ca. 6 maanden na afronden van de behandeling). In deze follow-up van 1,5 uur wordt gekeken hoe de lees- en spellingontwikkeling zich na de behandeling heeft ontwikkeld. Alle toetsen die bij de eindevaluatie zijn gebruikt worden daarom tijdens de follow-up opnieuw afgenomen. Ook werken wij met de Digitale Dyslexie Behandelaar.

Wat kan de school doen om mijn kind te ondersteunen, nadat de dyslexiebehandeling is afgerond?

Veel kinderen met dyslexie blijven problemen houden, ook nadat de behandeling is afgerond: dyslexie heb je voor het leven. Als de behandeling stopt, dan wordt er door de behandelaar een eindverslag opgesteld. De behandelaar kan in dit verslag gerichte aanwijzingen geven voor de aanpak op school of geeft specifiek behandelmateriaal mee waar op school of thuis mee gewerkt kan worden. Een leerling die uit behandeling komt heeft baat bij voldoende ondersteuning op school. Hoe die ondersteuning eruit ziet is afhankelijk van de ernst en de aard van het probleem en de motivatie van de leerling. Het is belangrijk dat de verschillende partijen – ouders, school, kind – rond de tafel zitten om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bespreken. Het is wenselijk om de afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld op een ‘dyslexiekaart’.

Ook werkt RID met de Digitale Dyslexiebehandelaar (DDB), slimme software die de rol van de behandelaar gedeeltelijk nabootst. Het kind kan met deze tool vanaf iedere plek grotendeels zelfstandig oefenen. De software zorgt ervoor dat de oefeningen aansluiten bij de behandeldoelen en bij het niveau van het kind. Ook geeft de tool passende instructie. Het idee achter deze innovatie is dat de behandelaar vooral belangrijk is op momenten dat expliciete instructie centraal staat. Wanneer het vooral gaat om inoefenen van de stof, dan volstaat de DDB. Met de DDB is het dus mogelijk lang door te blijven oefenen zonder beperkingen vanuit budgetten of andere praktische zaken.

Tijdens het werken met de DDB krijgt het kind een eigen opdracht van circa 20 weken. Ouders en school kunnen het kind hierbij ondersteunen. Voor hen is een online training beschikbaar in dit kader.

Wat is De Digitale Dyslexiebehandelaar?

De Digitale Dyslexiebehandelaar (DDB) is slimme software die de rol van de behandelaar gedeeltelijk nabootst. Je kind kan met deze tool vanaf iedere plek grotendeels zelfstandig oefenen. De software zorgt ervoor dat de oefeningen aansluiten bij de behandeldoelen en bij het niveau van jouw kind. Ook geeft de tool passende instructie.

Het idee achter deze innovatie is dat de behandelaar vooral belangrijk is op momenten dat expliciete instructie centraal staat. Wanneer het vooral gaat om inoefenen van de stof, dan is DDB voldoende. Met de DDB is het dus mogelijk lang door te blijven oefenen zonder beperkingen vanuit budgetten of andere praktische zaken.

Tijdens het werken met de DDB krijgt een kind een eigen opdracht van circa 20 weken. Als ouders (en school) kunnen je je kind/leerling hierbij ondersteunen. Voor hen is een online training beschikbaar in dit kader.

Overig

Ik wil graag een bijdrage leveren aan nog betere dyslexiezorg. Is de cliëntenraad iets voor mij?

Wat fijn te horen! Heb je serieuze interesse om plaats te nemen in de RID-cliëntenraad? Of wil je eerst onderzoeken of het iets voor jou is? Meer informatie over de raad vind je op deze pagina. We brengen je ook graag in contact met een van de huidige leden om jouw vragen te stellen en van gedachten te wisselen. Laat het ons weten via [email protected].

Waar kan ik terecht om een positieve of negatieve ervaring met RID te delen?

Onze collega’s zetten zich in om de best mogelijke zorg te leveren. Een opmerking of een goede suggestie? Dat horen wij ook graag. Bij RID hechten we veel waarde aan feedback om zo onze dienstverlening nog verder te verbeteren. Wil je je ervaring met ons delen? Mail ons gerust!

Niet tevreden of een klacht? Op deze pagina geven we je graag uitleg wat je dan het beste kan doen.

Naar boven