Een aangepaste leerroute voor rekenen: waarom, wanneer en hoe?

27 januari 2025

  • dr. Anniek Vaessen
Het liefst wil je als leerkracht je leerlingen natuurlijk op een zo hoog mogelijk (reken)niveau laten uitstromen aan het einde van de basisschool. Het streven is dat zoveel mogelijk leerlingen het 1S-niveau halen en als dat niet lukt in elk geval 1F. Maar wat als al tijdens de basisschoolperiode duidelijk wordt, dat het voor een leerling heel moeilijk gaat worden om 1F te behalen? Wat als een leerling de stof tijdens de les, zelfs met extra hulp, echt niet bij kan houden? Welke keuzes maak je dan?

De keuze om een leerling in een aangepaste leerroute te laten rekenen wordt in overleg met de intern begeleider of rekencoördinator op schoolniveau besproken. Een gekozen leerroute staat niet vast, een leerling kan wisselen tussen leerroutes per leergebied of domein binnen het leergebied. Wanneer er sprake is van ernstige rekenproblemen, is het overigens altijd belangrijk om de oorzaak te achterhalen. Er kan bijvoorbeeld sprake zijn van dyscalculie. Deze leerlingen hebben specialistische hulp nodig, een aangepaste leerroute alleen is dan niet genoeg.

Wat is het doel en het voordeel van het gebruik van aangepaste leerroutes?

Het doel van Passende Perspectieven is om leerlingen die zonder hulp niveau 1F niet kunnen halen, toch zoveel mogelijk rekendoelen aan te bieden. Per rekendomein wordt gekozen welke rekendoelen belangrijk zijn en welke minder. Ook bied je bij sommige rekendoelen de stof op een lager abstractieniveau aan en maak je een keuze in aangeboden strategieën. Hierdoor blijft er tijd vrij om aan andere rekenonderdelen te besteden, die van belangrijk zijn voor het functioneren in de maatschappij. Denk hierbij bijvoorbeeld aan verhoudingen, meten en meetkunde en verbanden. Zo wordt voorkomen dat leerlingen blijven hangen in leerstof van de onderbouw en met forse achterstanden in kennis en vaardigheden het basisonderwijs verlaten. Door met Passende Perspectieven te werken, komen alle domeinen aan bod en is het leerstofaanbod beter in balans.

Opbouw

Op de website van SLO – Passende Perspectieven vind je profielschetsen en doelenlijsten. In de profielschetsen staat omschreven welke leerlingen tot een bepaalde leerroute behoren. In de doelenlijsten staat per leerroute uitgewerkt welke doelen belangrijk zijn en welke minder. Ook staat aangegeven op welk abstractieniveau je een doel kunt aanbieden en welke strategieën te kiezen. Daarnaast kun je vinden op welk moment leerlingen rekenonderdelen aangeboden moeten krijgen en welke hulpmiddelen er beschikbaar zijn.

Gebruik van de doelenlijsten

In de doelenlijsten staan per groep de verschillende rekenonderdelen beschreven. De opbouw is van begripsniveau naar een steeds abstracter handelingsniveau en van basale strategieën naar steeds geavanceerdere strategieën. Achter elk rekendoel staan drie kolommen. Daarin is voor de drie leerroutes uitgewerkt hoeveel prioriteit het doel heeft binnen de verschillende leerroutes. Een donkerblauwe kleur geeft hierbij aan, dat er in het doel geïnvesteerd moet worden. De lichtere kleur blauw geeft aan dat er in het doel geïnvesteerd kan worden, maar niet met te veel onderwijstijd. De lichtste kleur blauw geeft aan, dat er niet in een bepaald doel geïnvesteerd hoeft te worden binnen de desbetreffende leerroute.

Voorbeeld van een uitwerking van een doel in de doelenlijst.
Bron: Doelenlijsten SLO Passende Perspectieven

Door op deze wijze te werken, kunnen alle leerlingen een bepaalde basis opbouwen binnen de verschillende rekenonderdelen. Een leerling uit leerroute 3 hoeft bijvoorbeeld niet alle keertafels uit het hoofd te kennen. Als leerlingen moeite hebben met het onthouden van de tafels kan ervoor gekozen worden om te investeren in de tafels 1 t/m 5 en 10 en de omkeerstrategie. Overige tafels kunnen dan via de tafelkaart of met een rekenmachine uitgerekend worden. Investeren in het begrip van vermenigvuldigen is juist wel voor elke leerroute van belang. Door op deze manier met de doelen te werken, blijven leerlingen niet hangen op het niveau van groep 4, maar kunnen ze met de juiste hulpmiddelen ook opdrachten oplossen behorende bij de stof van groep 6, 7 of 8.

Meer lezen

Naar boven