De doos vol TaalKr8: wat is het en wat kun je ermee?

Voor het onderwijs
13 september 2023
RID auteur
RID
taalkaartjes

Eind 2023 voegde RID Taal Rekenen een nieuw product toe aan de SuperKr8-webshop: de Doos vol TaalKr8 | Aanvankelijk lezen en spellen. Wij vroegen productontwikkelaar Corine Boers meer te vertellen over de achtergronden en gebruikstoepassingen van de doos.

Corine: “De doos vol TaalKr8 is ontwikkeld met een brede toepasbaarheid: in de reguliere les, voor extra oefening en bij remedial teaching. In de reguliere les kan het ingezet worden als vervolg op KlankKr8, maar ook naast de eigen lesmethode.

Bij KlankKr8, voor leerlingen vanaf groep 2, staan de pijlers ‘vroeg’, ‘vloeiend’ en ‘veel’ centraal. Kinderen komen tijdens het klassikale startprogramma voor groep 2 in aanraking met de letter-klankkoppelingen in het Nederlands en kunnen daarna individueel verder oefenen met de serious game KlankKr8 op school. Ook in groep 3 kan hiermee verder geoefend worden, waarbij de doos vol TaalKr8 een waardevolle aanvulling is om te werken aan het aanvankelijk lezen en spellen in de klas.

De 841 kaarten uit de doos zijn erg geschikt voor leerlingen uit groep 3, maar ook vlotte leerlingen in groep 2 of zwakkere leerlingen in groep 4 kunnen er onder begeleiding mee werken. In de doos zijn de 45 klanken te vinden die de basis vormen voor de Nederlandse taal. Daarnaast bevat de doos ook alle blok- en schrijfletters. Bovendien kan met behulp van de kaarten uit verschillende categorieën in spelvorm worden geoefend met het luisteren naar en lezen van klankzuivere woorden. De oefenvormen zijn erop gericht om aandacht te besteden aan de klankstructuur van woorden.

Door een vroeg aanbod op school wordt de kansengelijkheid voor leerlingen bevorderd. Door de letter-klankkoppelingen veel te oefenen, kan het merendeel van de leerlingen de vereiste vloeiendheid om tot een adequaat leesniveau te komen ook gemakkelijker of eerder behalen.”

taalkaartje

Hoe kan de doos vol TaalKr8 worden ingezet bij leerlingen met hardnekkige moeite met lezen en/of spellen?

Corine: “Als een leerling moeite blijft houden met lezen of spellen, is het belangrijk tijdig intensiever te gaan ondersteunen. Wanneer er in de aard van de lees- en spellingproblemen tekorten worden gesignaleerd in de letter-klankkoppeling, ook qua tempo, of het lezen of spellen van klankzuivere woorden, dan kan er op school RT worden ingezet.

Scholen kunnen dit zelf invullen, maar ook onze hulp daarbij inroepen. Voor leerlingen in groep 3 en 4 die meer moeite met lezen en spellen hebben, ondersteunen wij scholen met het RT-aanbod OefenKr8 | Aanvankelijk lezen en spellen. Onze eigen remedial teachers zetten -naast oefenboekjes uit onze eigen methode- hierbij ook de doos vol TaalKr8 in om het lezen en spellen spelenderwijs te bevorderen en veelvuldig te oefenen met het vlot leggen van de letter-klankkoppelingen.”

En wat is je advies als er onvoldoende vooruitgang wordt behaald?

Corine: ”Als er een vermoeden van dyslexie is, dient er voor doorverwijzing naar onderzoek sprake te zijn van een ernstig en hardnekkig probleem. Bij zwakke lezers en spellers zal er zo vroeg mogelijk, dus liefst direct in groep 3, extra tijd moeten worden besteed om de lees- en spellingontwikkeling op niveau te krijgen. In eerste instantie zal de school ervoor moeten zorgdragen dat de hoeveelheid instructie in de klas wordt opgeschroefd en wanneer er daarvan onvoldoende effect wordt gezien, zal er met deze leerling individueel of in een klein groepje moeten worden gewerkt, dus in de vorm van remedial teaching (RT). Om een leerling zo optimaal mogelijk te laten profiteren van de extra hulp, is het belangrijk om direct goed vast te leggen welke tekorten er zijn, welke aanpak een leerling hanteert en welke leerlingkenmerken zijn gesignaleerd. Vervolgens wordt in het leerlingdossier vastgelegd wat er is gedaan om deze tekorten op te lossen en waarom dit op deze manier en met dit materiaal is gedaan. De doos vol TaalKr8 kan hier ook een bijdrage aan leveren.”

De doos vol TaalKr8

Met de doos vol TaalKr8 kun je op veel verschillende manieren de taalvaardigheid van je leerlingen stimuleren. Zet de doos in als hulpmiddel bij het reguliere lees- en spellingonderwijs in je klas. Of gebruik de kaartjes bij de ondersteuning van leerlingen die leren lezen en spellen lastig vinden en bij remedial teaching buiten de klas. Met behulp van de kaartjes kan er geoefend worden met letterklankkennis, letternamenkennis, de letter-klankkoppeling en lettervloeiendheid. Bij letterklankkennis gaat het om hoe de letters klinken in woorden, dus /a/ in kat of de /b/ van boom. Letternamenkennis is de kennis van de alfabetische namen van het alfabet. Bij de letter-klankkoppeling worden de letters aangeleerd door te verwijzen naar de bijbehorende klank. De term lettervloeiendheid verwijst naar de mate waarin deze letterklankkoppelingen zijn geautomatiseerd, dus de mate waarin het zien van de letters ‘eu’ direct de juiste klank oproept.

taalkr8 kaarten

Lees verder

Verder lezen