De doos vol TaalKr8: wat is het en wat kun je ermee?
Eind 2023 voegde RID Taal Rekenen een nieuw product toe aan de SuperKr8-webshop: de Doos vol TaalKr8 | Aanvankelijk lezen en spellen. Wij vroegen productontwikkelaar Corine Boers meer te vertellen over de achtergronden en gebruikstoepassingen van de doos.
Corine: “De doos vol TaalKr8 is ontwikkeld met een brede toepasbaarheid: in de reguliere les, voor extra oefening en bij remedial teaching. In de reguliere les kan het ingezet worden als vervolg op KlankKr8, maar ook naast de eigen lesmethode.
Bij KlankKr8, voor leerlingen vanaf groep 2, staan de pijlers ‘vroeg’, ‘vloeiend’ en ‘veel’ centraal. Kinderen komen tijdens het klassikale startprogramma voor groep 2 in aanraking met de letter-klankkoppelingen in het Nederlands en kunnen daarna individueel verder oefenen met de serious game KlankKr8 op school. Ook in groep 3 kan hiermee verder geoefend worden, waarbij de doos vol TaalKr8 een waardevolle aanvulling is om te werken aan het aanvankelijk lezen en spellen in de klas.
De 841 kaarten uit de doos zijn erg geschikt voor leerlingen uit groep 3, maar ook vlotte leerlingen in groep 2 of zwakkere leerlingen in groep 4 kunnen er onder begeleiding mee werken. In de doos zijn de 45 klanken te vinden die de basis vormen voor de Nederlandse taal. Daarnaast bevat de doos ook alle blok- en schrijfletters. Bovendien kan met behulp van de kaarten uit verschillende categorieën in spelvorm worden geoefend met het luisteren naar en lezen van klankzuivere woorden. De oefenvormen zijn erop gericht om aandacht te besteden aan de klankstructuur van woorden.
Door een vroeg aanbod op school wordt de kansengelijkheid voor leerlingen bevorderd. Door de letter-klankkoppelingen veel te oefenen, kan het merendeel van de leerlingen de vereiste vloeiendheid om tot een adequaat leesniveau te komen ook gemakkelijker of eerder behalen.”
Hoe kan de doos vol TaalKr8 worden ingezet bij leerlingen met hardnekkige moeite met lezen en/of spellen?
Corine: “Als een leerling moeite blijft houden met lezen of spellen, is het belangrijk tijdig intensiever te gaan ondersteunen. Wanneer er in de aard van de lees- en spellingproblemen tekorten worden gesignaleerd in de letter-klankkoppeling, ook qua tempo, of het lezen of spellen van klankzuivere woorden, dan kan er op school RT worden ingezet.
Scholen kunnen dit zelf invullen, maar ook onze hulp daarbij inroepen. Voor leerlingen in groep 3 en 4 die meer moeite met lezen en spellen hebben, ondersteunen wij scholen met het RT-aanbod OefenKr8 | Aanvankelijk lezen en spellen. Onze eigen remedial teachers zetten -naast oefenboekjes uit onze eigen methode- hierbij ook de doos vol TaalKr8 in om het lezen en spellen spelenderwijs te bevorderen en veelvuldig te oefenen met het vlot leggen van de letter-klankkoppelingen.”
En wat is je advies als er onvoldoende vooruitgang wordt behaald?
Corine: ”Als er een vermoeden van dyslexie is, dient er voor doorverwijzing naar onderzoek sprake te zijn van een ernstig en hardnekkig probleem. Bij zwakke lezers en spellers zal er zo vroeg mogelijk, dus liefst direct in groep 3, extra tijd moeten worden besteed om de lees- en spellingontwikkeling op niveau te krijgen. In eerste instantie zal de school ervoor moeten zorgdragen dat de hoeveelheid instructie in de klas wordt opgeschroefd en wanneer er daarvan onvoldoende effect wordt gezien, zal er met deze leerling individueel of in een klein groepje moeten worden gewerkt, dus in de vorm van remedial teaching (RT). Om een leerling zo optimaal mogelijk te laten profiteren van de extra hulp, is het belangrijk om direct goed vast te leggen welke tekorten er zijn, welke aanpak een leerling hanteert en welke leerlingkenmerken zijn gesignaleerd. Vervolgens wordt in het leerlingdossier vastgelegd wat er is gedaan om deze tekorten op te lossen en waarom dit op deze manier en met dit materiaal is gedaan. De doos vol TaalKr8 kan hier ook een bijdrage aan leveren.”
De doos vol TaalKr8
Met de doos vol TaalKr8 kun je op veel verschillende manieren de taalvaardigheid van je leerlingen stimuleren. Zet de doos in als hulpmiddel bij het reguliere lees- en spellingonderwijs in je klas. Of gebruik de kaartjes bij de ondersteuning van leerlingen die leren lezen en spellen lastig vinden en bij remedial teaching buiten de klas. Met behulp van de kaartjes kan er geoefend worden met letterklankkennis, letternamenkennis, de letter-klankkoppeling en lettervloeiendheid. Bij letterklankkennis gaat het om hoe de letters klinken in woorden, dus /a/ in kat of de /b/ van boom. Letternamenkennis is de kennis van de alfabetische namen van het alfabet. Bij de letter-klankkoppeling worden de letters aangeleerd door te verwijzen naar de bijbehorende klank. De term lettervloeiendheid verwijst naar de mate waarin deze letterklankkoppelingen zijn geautomatiseerd, dus de mate waarin het zien van de letters ‘eu’ direct de juiste klank oproept.
Lees verder
- Leestips voor kinderen
Leestips | Juni 2025
Blijven oefenen met lezen is erg belangrijk voor je kind. Wil jij ze nog een aantal leuke boekentips voor in de vakantie meegeven? Onze Janneke en Le
- Leestips voor leerlingen
Leestips | Juni 2025
Blijven oefenen met lezen is erg belangrijk voor je leerlingen. Wil jij ze nog een aantal leuke boekentips voor in de vakantie meegeven? Onze Janneke
- Voor ouder & kind
Leestips | Mei 2025
Ook deze maand hebben wij weer een mooie selectie aanraders, waarmee jij je kind(eren) enthousiast kunt maken én houden voor het lezen. We wensen jul
- Voor het onderwijs
Wanneer zijn serious games écht van waarde in de klas?
De digitalisering van het onderwijs heeft de hooggespannen verwachtingen vooralsnog niet waar kunnen maken. Er gaan zelfs stemmen op om de ipads te w
- Spellingonderwijs
Hoe help je leerlingen op school die moeite (met bijvoorbeeld spelling) hebben en houden?
Wanneer jouw leerling vastloopt met spelling, dan werken we in Nederland met het continuüm van onderwijs en zorg, ook wel het RTI-model (Response To
- Leestips voor leerlingen
Leestips | Mei 2025
Ook deze maand hebben wij weer een mooie selectie aanraders, waarmee jij de leerlingen op school enthousiast kunt maken én houden voor het lezen. We
- Voor ouder & kind
Leestips | April 2025
De meivakantie komt eraan! Gaan jullie ook nog naar de bieb om een stapel leuke boeken in te slaan? Of misschien vind je op de kleedjesmarkt wel het
- Leestips voor kinderen
4 lees-, luister- en speeltips om samen met je kind te ontdekken
De Media Ukkie dagen vragen dit jaar aandacht voor het thema Samen met media. Want samen is niet alleen leuk, maar ook heel leerzaam.
- Voor het onderwijs
Hoe help ik mijn leerlingen goed te verklanken?
Wij krijgen veel uiteenlopende, praktische vragen van scholen over leesonderwijs. Zo ook de volgende: ,Ik hoor vaak dat je moet voorkomen dat leerlin
- Voor het onderwijs
Onderzoeksproject Leeskans: help jij mee?
Project Leeskans is een onderzoek naar vroege voorspellingen van leesproblemen, en verbetering van zelfbeeld en leesmotivatie. Hiervoor zijn wij op z
Verder lezen
- Leestips voor leerlingen
Leestips | Juni 2025
Blijven oefenen met lezen is erg belangrijk voor je leerlingen. Wil jij ze nog een aantal leuke boekentips voor in de vakantie meegeven? Onze Janneke
- Voor het onderwijs
Wanneer zijn serious games écht van waarde in de klas?
De digitalisering van het onderwijs heeft de hooggespannen verwachtingen vooralsnog niet waar kunnen maken. Er gaan zelfs stemmen op om de ipads te w
- Leestips voor leerlingen
Leestips | Mei 2025
Ook deze maand hebben wij weer een mooie selectie aanraders, waarmee jij de leerlingen op school enthousiast kunt maken én houden voor het lezen. We
- Voor het onderwijs
Hoe help ik mijn leerlingen goed te verklanken?
Wij krijgen veel uiteenlopende, praktische vragen van scholen over leesonderwijs. Zo ook de volgende: ,Ik hoor vaak dat je moet voorkomen dat leerlin
- Voor het onderwijs
Onderzoeksproject Leeskans: help jij mee?
Project Leeskans is een onderzoek naar vroege voorspellingen van leesproblemen, en verbetering van zelfbeeld en leesmotivatie. Hiervoor zijn wij op z
- Leestips voor leerlingen
Leestips | April 2025
Als kinderen leren lezen, gaat er een wereld voor ze open. Deze ontdekking is fantastisch voor ze en het is een mooie taak om ze hierin te begeleiden
- Voor het onderwijs
Duurzaam het onderwijs in basisvaardigheden verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- Voor het onderwijs
Leesmotivatie: wat doe je en hoe blijf je bij?
Kinderen leren lezen is een van de belangrijkste (en mooiste!) opdrachten die er voor een school weggelegd is. Om een goede lezer te worden, moet je
- Leestips voor leerlingen
Leestips | Maart 2025
Deze maand geven we een aantal boekentips van recent verschenen boeken in verschillende categorieën, die je kunt gebruiken om je leerlingen gemotivee
- Spellingonderwijs
Hoe help je leerlingen ook bij schrijfopdrachten zorgvuldig te spellen?
Het is voor iedere leerkracht zo herkenbaar: tijdens het dictee schrijft de leerling ‘hoofd’ keurig met een d om het een paar dagen later in een vrij