Het kind dat je extra bijblijft
Ellen: "In de 20 jaar dat ik werkzaam ben als behandelaar heb ik vele kinderen zien komen en gaan. Van heel jong tot 'al' op de middelbare school, van vriendjes en vriendinnetjes tot complete families. Trots ben ik elke keer weer als ik zie hoe hard een kind gegroeid is tijdens de behandeling bij RID. Hoewel ieder kind een andere aanpak vraagt, zitten er altijd een paar tussen die je voor altijd bij blijven, zo ook Merlijn."
"Merlijn viel op, niet door zijn aanwezigheid, maar juist doordat ik hem vaak kwijt was. Als ik de behandelkamer even verliet om iets te halen en vervolgens terug kwam, was Merlijn er niet meer. Merlijn bleek onder de tafel te zitten. Wat hij daar deed, is mij nog steeds een raadsel.
In die tijd (1995) waren de behandeltrajecten langer, kinderen kwamen soms zo'n tachtig keer langs. Zo heb ik een lange tijd met hem gewerkt en was hij een speciale cliënt voor mij. Maar ook voor Merlijn kwam er een einde aan het behandeltraject. Hij ontving een diploma en een mooie pen met inscriptie."
Hoewel ieder kind een andere aanpak vraagt, zitten er altijd een paar tussen die je voor altijd bij blijven, zo ook Merlijn."
Ellen vervolgt: "Jaren later kwam Merlijn onverwachts langs bij RID. Hij vertelde mij dat hij geslaagd was voor zijn Havo! Ik vond dat natuurlijk super om te horen en na een tijdje kletsen bedacht ik mij dat ik Merlijn iets leuks wilde geven voor zijn slagen. Ik dacht dat RID in die tijd nog geen pennen aan het einde van een behandeling weggaf en daarom zei ik: "Ik heb wel wat moois voor je voor je examen, ik geef je een pen!" Waarop Merlijn zei: "Die heb ik destijds al gekregen, kijk!" Hij haalde de pen uit zijn binnenzak en zei: "Daar heb ik mijn hele examen mee geschreven."
Ahhh, slik...
Onze ondersteuning
Als je leerling moeite heeft met leren lezen en spellen, dan zal je als leerkracht in de klas extra uitleg en passende oefenstof aanbieden. Helpt dit je leerling niet voldoende vooruit, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Vaak gebeurt dit in kleine groepjes buiten de klas (remedial teaching). Is de taalachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyslexie. Je leerling kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- TaalKr8
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b