Rekenen verbeteren op de basisschool

19 december 2024

Goed leren rekenen op de basisschool is belangrijk om je te kunnen redden in het dagelijks leven. Het versterken van rekenvaardigheden is voor veel scholen een uitdaging. Hoe zorg je ervoor dat alle leerlingen, van de snelle rekenaars tot de kinderen die rekenen lastig vinden, een goede basis hebben voor hun toekomst?

Rekenvaardigheden versterken op de basisschool: het belang van een goede start

Rekenen is overal: van het oplossen van complexe vraagstukken in wiskunde tot het plannen van een vakantie of het berekenen van wisselgeld. Een goede rekenbasis maakt het verschil. Denk aan leerling die dankzij een sterk rekeninzicht probleemloos overstapt naar natuurkunde of economie, of een kind dat logisch leert nadenken door rekenproblemen te analyseren.

Met een goede start in de onderbouw:

  • Hebben leerlingen een stevige basis voor getalbegrip, rekenvaardigheden en logisch redeneren
  • Lopen kinderen minder kans op rekenachterstanden in de hogere groepen
  • Heel belangrijk: ontwikkelen ze een positieve houding ten opzichte van rekenen, doordat het leren spelenderwijs gaat

Differentiëren vanaf het begin

Ook in kleutergroepen hebben kinderen verschillende kennisniveaus. Sommigen herkennen getallen al tot 20, terwijl anderen nog moeite hebben met tellen tot 10. Door te differentiëren in de onderbouw voorkom je dat kinderen al vroeg achterstanden oplopen of zich gaan vervelen. Extra ondersteuning bied je met concreet materiaal, zoals kralen en fiches, om tellen en vergelijken te oefenen. Extra uitdaging kan zitten in patronen uitbreiden of eenvoudige sommen maken met concreet materiaal.

Rekenplezier voor iedereen

Wil je meer praktische tips of begeleiding in het motiveren van jouw klas of het nog verder verbeteren van je rekenonderwijs? RID helpt je graag verder met advies en (team)trainingen om je rekenonderwijsnog krachtiger te maken.

Lees meer

Meer lezen

Naar boven