
#BOOK | Jezelf ontwikkelen door lezen

NRO onderzoek
Het programma ‘Kansrijke Interventies’van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) heeft als doel de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren. Hiervoor coördineren en financieren zij onderwijsonderzoek. De resultaten van het onderzoek worden toegankelijk en bruikbaar gemaakt voor het onderwijs. Het is vervolgens aan leraren, schoolleiders en beleidsmakers om deze onderzoeksresultaten te verbinden met hun ervaringen en kennis om ze vervolgens in de praktijk te brengen.
#BOOK
#BOOK is gebaseerd op een succesvol boekenclubprogramma afkomstig uit de Verenigde Staten (Polleck, 2022) dat is aangepast aan de Nederlandse situatie. #BOOK is bedoeld om jongeren kennis te laten maken met het persoonlijk belang van literatuur.
De drie doelstellingen
- Vergroten van zelfreflectie en sociaal-emotioneel leren. Door teksten te lezen die aansluiten bij de belevingswereld van jongeren, en door een verwijzing te maken naar hun dagelijks leven, kunnen gedachten, situaties en zorgen besproken worden.
- Lezen inzetten als middel voor persoonlijke groei, los van schoolse leerdoelen, en door leerlingen teksten en boeken te laten lezen en bediscussiëren met leeftijdsgenoten.
- Het verbeteren van het begrijpend lezen, door actieve processen als samen praten over de betekenis van een tekst, het discussiëren over verschillende interpretaties van een stuk tekst en het koppelen van de tekstinhouden aan persoonlijke ervaringen.
Bij #BOOK wordt het belang van literatuur niet gekoppeld aan schoolwerk of toetsen, maar aan de eigen ontwikkeling. Door fictie te lezen, leren jongeren om kritischer te kijken naar de wereld en zichzelf. Door boeken op een niet-schoolse manier in te zetten, komen ook leerlingen die weinig affiniteit hebben met lezen op een laagdrempelige en betekenisvolle manier in aanraking met literatuur. Via literatuur krijgen zij inzicht in hoe karakters uit boeken problemen oplossen, en middels gesprekken over boeken worden zij gestimuleerd om na te denken over hun visie op en ideeën over de maatschappij.