Samenwerking dyslexiezorg in Achterhoek
In 2021 zijn acht Achterhoekse gemeenten (Aalten, Berkelland, Bronckhorst, Doetinchem, Oost Gelre, Oude IJsselstreek, Montferland en Winterswijk) overgegaan op nieuwe contracten voor de dyslexiezorg (Ernstige Dyslexie) in de regio. Waar de gemeenten eerst nog een contract hadden met negen aanbieders, is dit aantal teruggebracht naar drie, waaronder RID. IJsselgroep, Berkel-B en RID werken hier nu samen in dyslexiezorg. Preventie en versterking van de zorg voor kinderen met leesproblemen staan daarbij centraal.
Verder lezen
- Voor het onderwijs
Rekenen op de basisschool verbeteren
Goed leren rekenen op de basisschool is belangrijk om je te kunnen redden in het dagelijks leven. Het versterken van rekenvaardigheden is voor veel s
- Spellingonderwijs
Help, mijn leerling spiegelt letters!
Wanneer kinderen leren lezen en schrijven, is het in het begin voor velen nog lastig de tekens altijd goed te onderscheiden en herkennen. Wat nu als
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesonderwijs
Verhogen van de leesmotivatie: tips uit de klas van collega's
In september vroegen wij onze nieuwsbriefabonnees om hun tips voor het verhogen van de leesmotivatie bij hun leerlingen met ons te delen. Op deze pag
- Leestips voor leerlingen
Leestips | November 2024
Deze maand geven we een aantal boekentips van recent verschenen boeken in verschillende categorieën, die je kunt gebruiken om je leerlingen gemotivee
- Rekenonderwijs
Tips om rekenangst te verminderen (deel 3)
Rekenangst kan een behoorlijke impact hebben op het welbevinden van het kind, het rekenniveau en zelfs op de keuze voor opleidingen en werk. Daarom i
- Spellingonderwijs
Waarom schrijft mijn leerling sommige woorden nog fonetisch?
Je herkent het misschien wel, je groep-6-leerling past de spellingregels best goed toe, maar schrijft toch nog regelmatig woorden fonetisch. Hoe komt
- Rekenonderwijs
Rekenniveau en rekenangst: kip-en-ei verhaal (deel 2)
Leerlingen met rekenangst presteren gemiddeld lager op rekentaken. Maar de vraag is: Krijg je last van rekenangst doordat je slecht bent in rekenen e
- Rekenonderwijs
Rekenangst: kenmerken en oorzaken (deel 1)
“Jongens en meisjes, vandaag ga we even een rekentoetsje doen om te kijken hoeveel jullie nog weten van de afgelopen weken” zegt de juf opgewekt. “O
- Voor het onderwijs
Hoe en wanneer breng jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart?
Hoe en wanneer brengen je collega's en jij het dyslexierisico van leerlingen in kaart? Misschien niet een vraag waar je elke dag bij stilstaat, maar