Tips om rekenangst te verminderen (deel 3)

28 oktober 2024

  • dr. Anniek Vaessen
Rekenangst kan een behoorlijke impact hebben op het welbevinden van het kind, het rekenniveau en zelfs op de keuze voor opleidingen en werk. Daarom is het ook zo belangrijk dat een kind met signalen van rekenangst tijdig opgemerkt en geholpen wordt.

De volgende tips kunnen daarbij helpend zijn voor leerkrachten (zie hiervoor ook de boeken van Marisca Millikoswki, Marije van Oostendorp en Hans van Luit):

  • Ben alert op tekenen van rekenangst. Ga bij signalen van rekenangst een gesprek aan met de leerling en observeer de leerling tijdens het rekenen. Praat open met de leerling en zonder oordeel. Betrek ouders tijdig bij het proces en geef tips over hoe zij thuis het rekenen kunnen ondersteunen.
  • Creëer een veilige leeromgeving, waarin het ok is om fouten te maken. Bespreek in de klas dat het niet erg is om fouten te maken, dat zelfs de beste rekenaars fouten maken en dat we juist door fouten te maken kunnen leren. Geef feedback op de inzet en niet alleen op het resultaat.
  • Maak vooruitgang inzichtelijk voor de leerling. Focus vooral op de persoonlijke ontwikkeling en minder op de vergelijking met leeftijdsgenoten: ook kleine stappen zijn stappen vooruit.
  • Stimuleer het kind om altijd kladpapier te gebruiken en de tussenstappen op te schrijven. Dit ontlast het werkgeheugen en het geeft de leerkracht de kans om feedback te kunnen geven op het proces in plaats van het antwoord.
  • Zorg ervoor dat de leerling weet wat hem/haar te wachten staat:
    – Geef (indien mogelijk) pre-teaching zodat de leerling de stof al een keer gezien heeft voordat begonnen wordt met de klassikale instructie.
    – Zorg dat het huiswerk alleen herhaling is en geen nieuwe stof
    – Geef de tijd om voor te bereiden voor een toets. Eventueel kan geoefend worden met oude toetsen om de leerling bekend te maken met de manier van vraagstelling
    – Maak afspraken over klassikale vragen met de leerling als je merkt dat de leerling dichtklapt als hij of zij voor de klas een antwoord moet geven. Geef geen onverwachte beurten.

Bronnen

Lees meer

Links en filmpjes:

Nederlandstalige boeken over dyscalculie met informatie over rekenangst:

  • Milikowski, M. (2012). Dyscalculie en Rekenproblemen: 20 obstakels en hoe ze te nemen. Amsterdam: Boom uitgevers.
  • Van Luit., H. (2018). Dit is Dyscalculie: achtergrond en aanpak. Tielt: Lannoo campus.
  • Van Oostendorp, M., & Milikowski, M. (2022). Zorgplan Dyscalculie en rekenproblemen: een handleiding voor het primair onderwijs. Amsterdam: Boom uitgevers.
  • Schmeier, M. (2017). Effectief rekenonderwijs op de basisschool. Huizen: Uitgeverij Pica.

Herkenbaar? Meer weten?

Heb jij kinderen met rekenangst in de klas? In deze driedelige serie duiken we diep in het onderwerp rekenangst. Heb je deel 1 ‘Rekenangst: Kenmerken en oorzaken al gelezen’ en deel 2 ‘Rekenniveau en rekenangst: kip-en-ei-verhaal’? al gelezen?

Heb jij nog goede tips of vragen over dit onderwerp? Neem contact op met de onderwijsadviseur in jouw regio.

Meer lezen

Naar boven