De leergang Leesspecialist: de ervaringen van Rianne
Vraag 1: Waarom heb je je ingeschreven voor de leergang Leesspecialist?
Rianne: “Ik wilde graag meer leren over hoe het leesproces in zijn werk gaat. Ik heb altijd lesgegeven in de bovenbouw, dus ik wist eigenlijk niet veel over het aanvankelijk lezen en het vervolg naar voortgezet technisch lezen. Ik wilde ook meer weten over de gedachtegang achter het leesproces van leerlingen.”
Vraag 2: Zijn je verwachtingen uitgekomen?
Rianne: “Mijn verwachtingen zijn overtroffen! Ik zit 27 jaar in het vak en ik heb inmiddels al heel wat cursussen en opleidingen gevolgd, maar ik heb er nog nooit één gevolgd waarvan ik zo enthousiast ben geworden. Dat was al zo na dag één, maar na elke cursusdag bleef mijn enthousiasme toenemen. Collega’s hebben gemerkt dat ze na elke bijeenkomst mailtjes van mij ontvangen over wat ik heb geleerd en met ze wil delen.
Ik vond ook dat onze twee trainers het zó goed en met veel bevlogenheid konden overbrengen, dat was echt fantastisch!”
Vraag 3: Wat zijn voor jou de meest waardevolle zaken die je van de leergang meeneemt naar school?
Rianne: “Ik vond het gebruikte schema van de leesontwikkeling en het leesproces heel erg duidelijk en fijn, plus de bewustwording van wat je allemaal in groep 1 en 2 al kunt doen zodat de leesstart van de kinderen in groep 3 veel soepeler en makkelijker verloopt.
Ik heb veel geleerd over de wijze waarop leerlingen leren. Dat was een echte eyeopener. Ik had vroeger op de Pabo hier natuurlijk wel wat over gehad, maar dat is al weer even geleden, daar stond ik niet meer bewust bij stil. Nu ben ik me bijvoorbeeld tijdens mijn klassikale uitleg meer bewust van hoe snel het korte termijn geheugen vol zit.
Tijdens de cursusdagen wilde ik ook leren hoe ik mijn collega’s mee zou kunnen nemen en stimuleren. Dat kwam ook naar voren, wat heel fijn was. Sowieso kregen we tijdens de dagen veel praktische tips die we direct in de praktijk konden toepassen. Ik werd echt getriggerd om het direct ook zelf uit te voeren. Bijvoorbeeld de aandacht voor klanken en letters in groep 1/2, de signaleringslijsten; allerlei dingen die je hoort en waarvan je denkt ‘daar kan ik meteen bij ons op school verder mee aan de slag!’ Net als leeskilometers maken, dat weet je wel maar nu denk je ‘toch eens even bespreken op school hoe we dat nu allemaal doen’. Ik ben daar sinds de leergang veel bewuster mee bezig. Ik ben de specialist taal/lezen op onze school, dus ik kan nu ook direct het geleerde toepassen. Bijvoorbeeld hoe belangrijk het doorgeven van de signalering van groep 2 naar groep 3 is, wat je signalering zou moeten bevatten en om daar direct vanaf het begin van het schooljaar mee aan de slag te gaan in groep 3. Dit zijn enkele voorbeelden waar je direct extra stappen in kunt zetten. Ik word er blij van dat het zo praktisch en meteen toepasbaar is.”
Vraag 4: Wat is je advies voor wie nog twijfelt de leergang te volgen of de schoolleiding nog moet overtuigen?
Rianne: “Mocht je twijfelen, schuif die twijfel direct opzij. Dus niet denken: ‘O, vier dagen, red ik dat allemaal wel en wat heb ik er dan daadwerkelijk op school aan..?’ Het is zó ontzettend praktisch dat je er echt meteen veel aan hebt. Dat is ook de motivatie naar de schoolleiding toe. Als je schoolleiding niet helemaal tevreden is over hoe het leesonderwijs op school gaat of denkt dat er nog kansen liggen voor verbetering, dan is deze opleiding echt de juiste keuze. Vanwege de duidelijke handvatten die je direct kunt toepassen op school. Niet twijfelen, maar zeker doen.”