
Hoe help je leerlingen ook bij schrijfopdrachten zorgvuldig te spellen?

Het heeft alles te maken met werkgeheugen en aandacht (van den Boer & Aravena, 2023). Bij een dictee focust de leerling zich volledig op de spelling, omdat dat getoetst wordt. Bovendien betreffen het vaak woorden en zinnen, waarmee in de lessen daarvoor is geoefend. Bij een vrije schrijfopdracht, zoals een verhaal schrijven, is de situatie heel anders. De leerling moet daarbij nadenken over de verhaallijn, woordkeuze, zinsbouw en structuur. Met zoveel om aan te denken, is een spelfout zo gemaakt. De kunst is om van jouw leerlingen zulke goede spellers te maken, dat ze maar zelden bewust met spelling bezig hoeven te zijn tijdens het schrijven van teksten. Spellingvaardigheid moet dus in hoge mate geautomatiseerd zijn. Dit vraagt uiteraard om goede instructie in de spellingwijze van woorden.
“Er is echter ook nog iets anders dat kan helpen: bewustwording.”
Er is echter ook nog iets anders dat kan helpen: bewustwording. Leerlingen krijgen meer controle over hun leerproces, wanneer ze duidelijk weten welke denkprocessen je van hen verwacht
en hoe dat verschilt van het denkproces dat zij nu laten zien. Concreet betekent dit, dat je de leerling kunt trainen om tijdens of na het schrijven teksten te controleren. Maar hoe doe je dat, want lesmethodes zijn meestal alleen gericht op de correcte spelling van woorden?

Een checklist voor je leerlingen
Willemen en collega’s (2000) deden hier onderzoek naar. Zij lieten leerlingen een paar weken oefenen met het achteraf controleren en corrigeren van hun eigen spelling. Leerlingen kregen daarmee vanzelf ook meer aandacht voor de spelling tijdens het schrijven. Als je deze zelfcorrectietraining ook bij jouw leerlingen wilt toepassen, kun je leerlingen de zes stappen uit de checklist hieronder laten volgen.
6 stappen
- Ik lees mijn verhaal goed door van begin tot eind. Ben ik woorden vergeten?
- Ik kijk of ik iedere zin begin met een hoofdletter en eindig met een punt.
- Ik spreek alle woorden goed en rustig uit. Ben ik misschien letters vergeten?
- Heb ik alle lange en korte klinkers (voor de middenbouw)
of alle werkwoorden (voor de bovenbouw) goed geschreven? Heb ik deze moeilijke regels goed toegepast? - Ik kijk naar mijn eigen lijstje met aandachtspunten. Staan dit soort woorden in mijn tekst? Heb ik de spellingmoeilijkheden goed toegepast?
- Staan er ook vreemde of moeilijke woorden in mijn tekst die ik bijna nooit schrijf? Ik zoek deze woorden op of vraag mijn leerkracht om hulp.
Bron: Willemen, M., Bosman, A.M.T., & Van Hell, J. G. (2000).
Beter leren spellen tijdens stellen. Pedagogische Studiën, 77, 173-182.
Ook andere beoordelingscriteria
Natuurlijk wil je bij een schrijfopdracht ruimte bieden aan de creativiteit van de leerling en ook andere vaardigheden dan de spelling bevorderen. Het is daarom belangrijk aandacht te hebben voor verschillende aspecten van het schrijven en de nadruk soms op het één en soms op het ander te leggen. Maar zorg dat je de spellingvaardigheid daarbij nooit uit het oog verliest. Immers, een steeds betere spellingvaardigheid helpt de leerling de aandacht steeds meer te richten op het bedenken en opschrijven van leuke, aantrekkelijke verhalen. Dit verhoogt niet alleen het gevoel van competentie, maar ook de motivatie.

Verdiep je verder
Wil je zelf meer praktisch toepasbare kennis vergaren, vanuit wetenschappelijke inzichten? Vraag dan onze gratis publicatie ‘Leren spellen’ aan en schrijf in voor een of meerdere korte kennissessies. Tijdens de gratis online kennissessies delen wij graag onze expertise en ervaringen over verschillende onderwijsthema’s.