Actueel

Tijdschrift voor Orthopedagogiek publiceert ons artikel ‘Specialistische behandeling van dyslexie: Ieder zijn eigen tempo!’

21 september 2017, door redactie

Zijn de tijd, energie en kosten die een intensief dyslexie behandeltraject met zich meebrengt in evenwicht met het resultaat? Lees het in ons artikel ‘Specialistische behandeling van dyslexie: Ieder zijn eigen tempo!’ in het ‘Tijdschrift voor Orthopedagogiek’.  

Lees verder

Medewerker Debiteurenbeheer

31 augustus 2017, door redactie

24-32 uur | Arnhem

Lees verder

N1euwsl9tter – juni 2017

26 juni 2017, door redactie

De N1euwsl9tter is weer uit! Dé nieuwsbrief voor ouders, scholen en iedereen die graag het nieuws rondom dyslexie en dyscalculie volgt. In deze editie: Dyslexie bestaat wel! Dyslexieverklaringen Wereldreis van Riddel Onderzoek: heeft langer behandelen zin? Beter leren lezen: mooie samenwerking

Lees verder

Samen sterk voor kwaliteit

23 juni 2017, door redactie

Leerkrachten komen op 27 juni in actie. Ze vragen aandacht voor hun vak dat onder druk staat. Volle groepen, steeds meer (complexe) zorgleerlingen, veel administratie, weinig tijd en een hoge werkdruk. Zet gerust het woord ‘te’ voor al deze factoren. En dat alles tegen een volgens hen te lage vergoeding. Nu lijkt het misschien alsof

Lees verder

Samenwerking tussen praktijk en wetenschap

4 april 2017, door Patty Gerretsen

Met trots bekijk ik de lijst van wetenschappelijke artikelen waarbij het RID op een of andere wijze betrokken was. We hebben ze eindelijk samengebracht om ze ook een mooi plaatsje op onze website te geven. Al vanaf de start van het RID in 1989 is wetenschappelijk onderbouwd werken een kernwaarde.  Wij zijn er van overtuigd

Lees verder

Gegoochel met cijfers en feiten over dyslexie

9 maart 2017, door redactie

In de media worden regelmatig allerlei cijfers losgelaten over het vermeend aantal dyslexieverklaringen. Er werd zelfs verkondigd dat wel 30% van de middelbare scholieren een dyslexieverklaring heeft! Dat dat onzin is mag duidelijk zijn, want dat zou betekenen dat in een klas van 30 kinderen 10 kinderen een dyslexieverklaring hebben. Aantal dyslexieverklaringen rijst de pan

Lees verder

22 maart 2017: dé Grote Rekendag!

23 februari 2017, door redactie

Woensdag 22 maart is het weer zover: dan is de Grote Rekendag 2017! Deze dag wordt elk jaar georganiseerd, en steeds meer scholen doen mee; vorig jaar waren het al meer dan 1300. Op de grote rekendag staat alles op school in het teken van rekenen.

Lees verder

Samen bouwen aan een sterk fundament

21 februari 2017, door redactie

Onlangs gaven drie hoogleraren in de media het onderwijs de schuld van het hoge aantal kinderen met dyslexie. Nu blijkt dat twee van hen deze conclusie nooit hebben getrokken: hun woorden zijn in een verkeerde context geplaatst volgens de Groningse hoogleraar Maassen. De opmerking om meer te oefenen is volgens hem alleen van toepassing op de scholen waar het aantal kinderen met dyslexie in een bepaalde periode onverklaarbaar hoger ligt dan het landelijk gemiddelde.

Lees verder

Zandweggetjes versus snelwegen

14 februari 2017, door redactie

Naar aanleiding van alle media aandacht van vorige week over dyslexie en alle extra vragen die dit oproept denken wij dat meer achtergrondinformatie over dyslexie en een dyslexiebehandeling gewenst is. Daarom zetten wij graag de komende weken nog een aantal belangrijke onderwerpen en vragen op een rij. We beginnen met: wat is dyslexie nou eigenlijk?

Lees verder

Tranen aan de ontbijttafel: dyslexie bestaat niet?

9 februari 2017, door redactie

Een moeder belt ons vanochtend op: “Mijn dochter hoorde vanochtend het nieuws en is bijzonder verdrietig. Weer dat gevoel van onmacht, ze oefent niet hard genoeg”. Een klap in het gezicht van dyslectische kinderen.

Lees verder