Actueel

Samenwerking tussen praktijk en wetenschap

4 april 2017, door Patty Gerretsen

Met trots bekijk ik de lijst van wetenschappelijke artikelen waarbij het RID op een of andere wijze betrokken was. We hebben ze eindelijk samengebracht om ze ook een mooi plaatsje op onze website te geven. Al vanaf de start van het RID in 1989 is wetenschappelijk onderbouwd werken een kernwaarde.  Wij zijn er van overtuigd

Lees verder

Gegoochel met cijfers en feiten over dyslexie

9 maart 2017, door redactie

In de media worden regelmatig allerlei cijfers losgelaten over het vermeend aantal dyslexieverklaringen. Er werd zelfs verkondigd dat wel 30% van de middelbare scholieren een dyslexieverklaring heeft! Dat dat onzin is mag duidelijk zijn, want dat zou betekenen dat in een klas van 30 kinderen 10 kinderen een dyslexieverklaring hebben. Aantal dyslexieverklaringen rijst de pan

Lees verder

22 maart 2017: dé Grote Rekendag!

23 februari 2017, door redactie

Woensdag 22 maart is het weer zover: dan is de Grote Rekendag 2017! Deze dag wordt elk jaar georganiseerd, en steeds meer scholen doen mee; vorig jaar waren het al meer dan 1300. Op de grote rekendag staat alles op school in het teken van rekenen.

Lees verder

Samen bouwen aan een sterk fundament

21 februari 2017, door redactie

Onlangs gaven drie hoogleraren in de media het onderwijs de schuld van het hoge aantal kinderen met dyslexie. Nu blijkt dat twee van hen deze conclusie nooit hebben getrokken: hun woorden zijn in een verkeerde context geplaatst volgens de Groningse hoogleraar Maassen. De opmerking om meer te oefenen is volgens hem alleen van toepassing op de scholen waar het aantal kinderen met dyslexie in een bepaalde periode onverklaarbaar hoger ligt dan het landelijk gemiddelde.

Lees verder

Zandweggetjes versus snelwegen

14 februari 2017, door redactie

Naar aanleiding van alle media aandacht van vorige week over dyslexie en alle extra vragen die dit oproept denken wij dat meer achtergrondinformatie over dyslexie en een dyslexiebehandeling gewenst is. Daarom zetten wij graag de komende weken nog een aantal belangrijke onderwerpen en vragen op een rij. We beginnen met: wat is dyslexie nou eigenlijk?

Lees verder

Tranen aan de ontbijttafel: dyslexie bestaat niet?

9 februari 2017, door redactie

Een moeder belt ons vanochtend op: “Mijn dochter hoorde vanochtend het nieuws en is bijzonder verdrietig. Weer dat gevoel van onmacht, ze oefent niet hard genoeg”. Een klap in het gezicht van dyslectische kinderen.

Lees verder

Onze antwoorden op veelgestelde vragen over rekenproblemen en dyscalculie

7 februari 2017, door redactie

De NOT beurs 2017 (Nationale Onderwijs Beurs), wij waren er natuurlijk bij vanuit het RID. Niet alleen als instituut voor kinderen met leesproblemen/dyslexie, maar ook voor kinderen met rekenproblemen/dyscalculie. De interesse voor dyscalculie was dit keer erg groot. Tegelijk kwam naar voren dat er op het gebied van rekenproblemen/dyscalculie nog steeds veel vragen leven. Om meer duidelijkheid te scheppen proberen wij in dit stuk antwoord te geven op een aantal van de meest gestelde vragen.

Lees verder

RID mengt het beste van twee werelden in een nieuwe aanpak: oefenen moet, maar is niet altijd leuk. Gamen wel!

23 januari 2017, door redactie

RID (Regionaal Instituut voor Dyslexie) introduceert op dinsdag 24 januari tijdens de NOT beurs 2017 het geheel vernieuwde blended oefenprogramma ter ondersteuning van de behandelmethode Gramma. Dit nieuwe online programma genaamd ‘Wereldreis’, waarin de RID mascotte Riddel de hoofdrol speelt, is speciaal voor het RID ontwikkeld door IJsfontein. Een bureau dat is gespecialiseerd in het

Lees verder

Reken Maar!

19 januari 2017, door redactie

Doel: U leert in deze cursus alles over effectief rekenonderwijs. Inhoud:  In deze cursus leert u wat de pijlers van goed rekenonderwijs zijn en neemt u het rekenonderwijs op uw eigen school onder de loep. De geschiedenis van het rekenonderwijs wordt besproken om inzicht te krijgen in de opbouw van uw rekenmethode en u krijgt

Lees verder

Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!

15 december 2016, door redactie

In groep 2 pakte Ellemijn het leren van de letters lastig op en in groep 3 bleef ze moeizaam en hakkelend lezen. Toen op school alle extra hulp in groep 3 niet hielp, kwam zij naar het RID.  Daar bleef zij vervolgens 3 jaar lang langskomen. Haar moeder, Martine, vertelt: “Tijdens de dyslexiebehandeling ging ons ook haar

Lees verder