- Ouder & kind
- Rekenen
- Rekenen | Getallen ontdekken
Rekenen | Getallen ontdekken
De meeste kinderen hebben al jong een besef van tijd, ruimte, vormen, getallen en hoeveelheden. Voordat jouw kind naar groep 1 van het basisonderwijs gaat, is er spelenderwijs vaak al veel ontdekt. Spontaan spel kan het rekenkundig denken van kinderen stimuleren.
Spelenderwijs leren
Wil jij je kind helpen met rekenen? Spelenderwijs kennismaken met getallen en rekenen kan op meerdere manieren. Van leuke telversjes tot online rekenspelletjes voor peuters en kleuters. Een leuke manier dus om de rekenvaardigheid bij jonge kinderen te vergroten.
Stappen voor peuters en kleuters
Je kind leert veel als peuter en kleuter en daar kun jij als ouder bij helpen.
- Leren tellen: getalwoorden en volgorde leren kennen (één, twee, drie…), elke hoeveelheid staat voor een uniek getal staat, één voor één kunt tellen om tot een eindhoeveelheid te komen (bijv.: geef 5 knikkers). Soms kennen kinderen van 2 al de telrij tot 10 door rijmpjes en versjes, maar ze kunnen dan nog niet echt hoeveelheden tellen en begrijpen.
- 'Rekentaal’ begrijpen: wat betekent ‘meer’ ‘minder’ ‘meest’ ‘minst’ ‘erbij’ ‘eraf’ maar ook ruimtelijke begrippen zoals erboven/eronder/ernaast/hoger/lager/groter/kleiner.
- Cijfers tot 10 herkennen (2 = ‘twee’)
- Cijfers koppelen aan hoeveelheden (bijv. het getal 5 zien en daar een plaatje van 5 appels bij aanwijzen)
- Relaties tussen getallen: 5 is meer dan 4, 6 komt na 5, de juiste volgorde is 4-5-6 en niet 5-4-6.
Rekenen | Meer lezen
- Leren rekenen
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Dyscalculie
Waarom dyscalculieonderzoek zo belangrijk is
Dyscalculie, een ernstig en hardnekkig probleem met rekenen, is veel minder bekend dan dyslexie. Op school wordt vaak meer aandacht besteed aan leesp
- Leren rekenen
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Dyscalculie
Klokkijken? Daar wordt Ellemijn niet meer zenuwachtig van!
De moeite die Ellemijn had met rekenen werd steeds vaker duidelijk. Hoeveelheden achter de getallen inschatten lukte niet, de 11 en de 12 verwisselde
- Leerlingen met dyscalculie
Is dyscalculie te behandelen?
Is dyscalculie wel te behandelen? Leerkrachten en intern begeleiders zitten vaak met hun handen in het haar wanneer een leerling dyscalculie heeft: w
- Leerlingen met dyscalculie
Kan een leerling zowel dyslexie als dyscalculie hebben?
Veel kinderen met dyslexie hebben naast ernstige problemen met lezen en spellen ook problemen met rekenen. Bij sommigen zijn de rekenproblemen een ge
- Leerlingen met dyscalculie
Behandeling dyscalculie zonder diagnostisch onderzoek, kan dat?
Om in aanmerking te komen voor een onderzoek naar dyscalculie is het, net als bij dyslexie, noodzakelijk dat aan een aantal voorwaarden wordt voldaan