- Onderwijs
- Onze expertise
Van wetenschap naar praktijk
Als expert en onderzoeker in taal en rekenen vertalen wij onze wetenschappelijke kennis naar de juiste ondersteuning en vernieuwing in de praktijk.
40 jaar gedrevenheid en expertise
Ons verhaal start maar liefst 40 jaar geleden in 1983 onder de naam 'Regionaal Instituut Dyslexie'. In de loop der jaren is onze expertise uitgebreid naar onderzoek en behandeling van dyscalculie en bieden wij brede ondersteuning voor scholen in hun taal- en rekenonderwijs.
Onze werkwijze
RID voert relevante nieuwe kennis door in het beleid, in onze interne opleidingen en de praktijk op scholen. Om een krachtige taal- en rekenontwikkeling voor ieder kind mogelijk te maken hebben wij kwaliteit hoog in het vaandel staan. Wij stemmen de invulling van onze werkwijze en resultaten voortdurend af op de ontwikkelingen in de wetenschap.
Gebundelde Kr8
Het fundament van RID ligt in de expertise en ervaring van gedreven, betrokken mensen en de overtuiging dat wetenschap en de praktijk op school elkaar moeten versterken. Onze nauwe samenwerking met de Universiteit van Amsterdam in het Rudolf Berlin Center, een universitair expertisecentrum op het gebied van leerproblemen, maakt het mogelijk kinderen steeds beter te helpen aan vaardigheid én zelfvertrouwen. En dat is waar we het voor doen.
Samenwerkingspartners
Vanwege onze jarenlange praktijkervaring komen er vanuit de wetenschappelijke wereld vragen onze kant op en werken wij regelmatig samen aan gedragsstudies. Andersom krijgt RID ook waar nodig ondersteuning bij complexe vraagstellingen en onderzoeken.
Bekijk de onderzoeken waarin RID samenwerkt met verschillende deskundige partners
Belangrijke resultaten
Het merendeel van de ouders en/of cliënten ervaart na een dyslexiebehandeling een vooruitgang in zowel lezen als spellen (85,9%). Meer dan 66% van de ouders ervaart dat hun kind meer zelfvertrouwen krijgt door deze behandeling bij RID.
Voor wat betreft dyscalculie geeft 58% aan dat het rekenen bij hun kind veel beter gaat, en 42% dat het beter gaat. Ook het zelfvertrouwen is vooruitgegaan: 50% geeft aan dat het veel beter gaat, 42% dat het beter gaat. Bij 8% is het hetzelfde gebleven.
Certificering
- ISO 9001:2015 certificering: Wij hechten veel waarden aan continue verbetering en vinden wij het belangrijk de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen te volgen.
- NKD-certificering: Wij zijn aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie. Naast de reguliere NKD-certificering, beschikken wij over excellenties op het gebied van Praktijk, Beleid, Opleiding en Wetenschap.
Meer lezen over kennis en onderzoek
- Leerlingen met dyslexie
Wetenschappelijk onderzoek naar groeimindset bij dyslexiebehandeling
RID werkt nauw samen met universiteiten om gezamenlijk de kennisbasis over dyslexie en dyscalculie uit te breiden. Wij sluiten vervolgens onze behand
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- KlankKr8
Letterkennis is niet belangrijk. Het gaat om lettervloeiendheid.
Wij krijgen veel vragen van leerkrachten over het aanleren van letters en klanken. In dit artikel delen wij 7 vragen en antwoorden.
- Dyslexie
Online behandelingen: een effectief alternatief
Tijdens de coronacrisis is de dyslexiezorg overgeschakeld op online behandelingen om de zorg voor kinderen door te laten lopen. Kinderen werden onlin
- TaalKr8
Wetenschappelijk onderzoek: invloed aandachtsprocessen op het lezen
RID hecht veel belang aan wetenschappelijk onderzoek naar dyslexie en dyscalculie. Wetenschappelijke kennis over dyslexie en dyscalculie helpt ons z