• Over RID
  • Werken bij RID
  • Mijn RID
  • CODE
  • Schoolvragenlijst
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
Direct aanmelden
  • Dyslexie
    • Onderzoek naar dyslexie
    • Dyslexiebehandeling
    • Wat is dyslexie?
    • Aanmelden, tarief en vergoeding
    • Lees- en spellingtraining
  • Dyscalculie
    • Onderzoek naar dyscalculie
    • Dyscalculiebehandeling
    • Wat is dyscalculie?
    • Aanmelden, tarief en vergoeding
  • Voor het onderwijs
    • LeesKr8 voor het onderwijs
    • Ons onderwijsaanbod
    • ON1-2 | TaalKr8 in de klas
    • ON1-3 | KlankKr8
    • ON3 | OefenKr8
    • ON4 | Diagnostiek en behandeling
    • VerbeterKr8 | Taalonderwijs
    • OnderwijsKr8 | Trainingen
    • SlagKr8 | Subsidiemogelijkheden
    • Contact met onze onderwijsadviseurs
  • Locaties
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Over RID
  • Werken bij RID
  • Mijn RID
  • CODE
  • Schoolvragenlijst
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda







Zoek x
Home > Over RID
  • Werken bij RID?
Geschiedenis van RID

De oprichting

In 1987 vertrok Michel Ekkebus na zijn universitaire studie psychologie naar Los Angeles. Hij werkte daar 2 jaar in een dyslexie-instituut en een klinische praktijk. In 1990 opent hij de eerste RID-vestiging in Arnhem met als doel de wetenschappelijke kennis omtrent dyslexie te bundelen en een behandeling te ontwikkelen die de taalproblemen van dyslectici succesvol zou aanpakken. In samenwerking met de toenmalige Universiteit van Nijmegen werd een onderzoeksprotocol opgezet en kreeg een gerichte behandeling vorm. RID was een van de eerste instituten in Nederland dat zich specialiseerde in de behandeling van dyslexie. Ook fundamenteel wetenschappelijk onderzoek bij dyslectici, waaronder MRI, werd opgepakt in samenwerking met het Instituut voor Neuroradiologie in Nijmegen en Maastricht.

Verzekerde dyslexiezorg

RID heeft aan de basis gestaan van de verzekerde dyslexiezorg. Voor 2009 moesten ouders het onderzoek en behandeling zelf betalen. Dat was een doorn in het oog van Michel Ekkebus. In 1999 mobiliseerde hij nationale en internationale wetenschappers en vroeg beleidsmakers om verzekerde zorg voor dyslectici. Het was een start van een 10-jarig traject dat tot 2009 heeft geduurd voordat de geprotocolleerde dyslexiezorg opgenomen werd in het basispakket van de zorgverzekering.

Sinds 1 januari 2015 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor de dyslexiezorg. RID heeft er alles aan gedaan om ervoor te zorgen dat het zorgtraject van bestaande cliënten geen hinder ondervond van de transitie. We hebben contracten met alle Nederlandse gemeenten, waardoor we ook nieuwe cliënten goede dyslexiezorg kunnen blijven bieden.

Inmiddels bestaat RID ruim 29 jaar, en zijn er behandellocaties verspreid over heel Nederland.

In memoriam

Michel Ekkebus, de grondlegger van RID en RIOzorg, is maandag 4 november 2013 door een noodlottig ongeval om het leven gekomen. Hij streefde met zijn sprankelende karakter onvermoeibaar zijn doelen na: voor iedereen toegankelijke, kwalitatief hoogstaande dyslexiezorg én betere zorg voor kinderen met problemen in hun ontwikkeling.

Idealen die niet altijd even gemakkelijk te verwezenlijken waren en die vaak op tegenstand stuitten, maar dat maakte Michel niets uit. Dan maar harder werken om het punt te bereiken dat hij voor ogen had. Hij kon niet tegen onrecht. Niet tegen half werk. Het moest goed, beter, best zijn en daarbij eiste hij vooral veel van zichzelf. De visionair die de drijvende kracht was achter vergoede dyslexiezorg in Nederland, die vragen blééf stellen en zijn hart bleef volgen, moeten we missen.

Wetenschap en praktijk

Met de doelstelling theorie en praktijk meer gestructureerd bij elkaar te brengen is de Wetenschappelijke Advies Raad voor RID (WAR) opgezet. De WAR kan bijdragen aan de ontwikkeling van wetenschappelijke kennis op het gebied van taal-, en rekenontwikkeling (en dyslexie en dyscalculie) en het platform zijn voor de vertaalslag van wetenschappelijke kennis naar de praktijk. Zo kan relevante nieuwe kennis in de praktijk, in het beleid en in onze opleiding worden doorgevoerd. En door onze manier van werken en onze resultaten steeds voor te leggen aan de Wetenschappelijke Advies Raad toetsen wij of onze werkwijze de kritische wetenschappelijke blik kan doorstaan en signaleren we tijdig waar aanpassingen wenselijk zijn.

We zijn er als RID heel trots op dat in onze WAR 3 wetenschappers zetelen met een grote staat van dienst binnen de dyslexie, dyscalculie en de onderwijs neurowetenschappen. Bert de Smedt van KU Leuven, Nienke van Atteveldt, Universiteit van Amsterdam en Milene Bonte, Maastricht University. Voor het RID zitten Anniek Vaessen, Judith van Gilse en Patty Gerretsen in de raad.

Zo doet Nienke van Atteveldt bijvoorbeeld onderzoek naar motivatie en mindset. Voor ons als RID is dit een heel relevant onderwerp, omdat het motiveren van cliënten om te blijven oefenen en het omgaan met kinderen met bijvoorbeeld faalangst en onzekerheid dagdagelijkse realiteit is. Wij hopen door de input van de WAR voor dit soort problemen gerichtere oplossingen te vinden.

Achtergrond samenwerking

Van toegepaste (zorg)instellingen wordt verwacht dat er wetenschappelijk verantwoord gewerkt wordt en dat zij werken volgens de laatste wetenschappelijke inzichten, ook wel evidence based genoemd. Het gevaar daarbij is dat er soms (te) snel wordt gereageerd op nieuwe wetenschappelijke bevindingen, op een moment dat deze nog onvoldoende onderbouwd zijn. Binnen RID hebben we de overtuiging dat voor een verdere professionalisering van onze zorg, wetenschappelijk toetsing van onze werkwijze, kennisuitwisseling en nader onderzoek gewenst is.

Ten aanzien van de samenwerking is er voor RID ondersteuning bij complexe vraagstellingen of voor bijdragen op studiedagen/workshops. Vanuit de wetenschappelijke wereld komen vragen onze kant op door onze jarenlange praktijkervaring en de mogelijkheid toegang te hebben tot een gedegen gediagnosticeerde onderzoekspopulatie.

Bekijk alle projecten waar RID aan heeft meegewerkt.

Publicaties

Publicaties over onderzoek naar de effectiviteit van onderdelen van onze behandeling:

  • Fraga González et al. (2017). Contributions of letter-speech sound learning and visual print tuning to reading improvement: Evidence from brain potential and dyslexia training studies. Brain Sciences, 7, 10.
  • Vaessen, A., & Gerretsen, P. (2017). Specialistische behandeling van dyslexie: Ieder zijn eigen tempo! Tijdschrift voor Orthopedagogiek, 56, 392-407.
  • Fraga González et al. (2016). Responsivity to dyslexia training indexed by the N170 amplitude of the brain potential elicited by word reading. Brain & Cognition, 106, 42-54.
  • Aravena et al. (2016). Predicting responsiveness to intervention in dyslexia using dynamic assessment. Learning and Individual Differences, 49, 209-215.
  • Žarić et al. (2015). Crossmodal deficit in dyslexic children: practice affects the neural timing of letter-speech sound integration. Frontiers in Human Neuroscience, 9, 369.
  • Fraga González et al. (2015). A randomized controlled trial on the beneficial effects of training letter-speech sound integration on reading fluency in children with dyslexia. PLoS ONE, 10(12).
  • Vaessen, A., Gerretsen, P., & Ekkebus, M. (2014). Verbetering van leestempo bij (zeer) ernstige dyslexie met een computerondersteunde, fonologisch gebaseerde behandeling: korte en lange termijn effecten. Stem-, Spraak-en Taalpathologie, 19, 58-102.
  • Aravena, S., Snellings, P., Tijms, J., & van der Molen, M. W. (2013). A lab-controlled simulation of a letter–speech sound binding deficit in dyslexia. Journal of experimental child psychology, 115(4), 691-707.
  • (2011). Effectiveness of computer-based treatment for dyslexia in a clinical care setting: Outcomes and moderators. Educational Psychology, 31, 873-896.
  • (2008). Efficacy of a psycholinguistic treatment of dyslexia: External and internal validity. In Iwald & Pierce, Language development: Learning and disorders. Hauppauge, NY: Nova Science.
  • (2007). The development of reading accuracy and reading rate during treatment of dyslexia. Educational Psychology, 27, 273-294.
  • Tijms et al. (2005). A computerised treatment of dyslexia: Benefits from treating lexico-phonological processing problems. Dyslexia, 11, 22-40.
  • (2004). A process-oriented evaluation of a computerised treatment for dyslexia. Educational Psychology, 24, 767-791.
  • Tijms et al. (2003). Long-term effects of a psycholinguistic treatment for dyslexia. Journal of Research in Reading, 26, 121-140.
  • Gerretsen, P., Vaessen, A., & Ekkebus, M. (2003). Het effect van een psycholinguïstische behandeling bij kinderen en volwassenen met dyslexie. Tijdschrift voor remedial teaching, 2, 4-11.
Kwaliteit

Bij RID hechten wij veel waarden aan continue verbetering en vinden wij het belangrijk de internationale norm voor kwaliteitsmanagementsystemen te volgen.

RID is ISO 9001:2015 gecertificeerd.

RID is aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie.

Certificaat NKD RID en Certificaat NKD Excellentie voor Praktijk, Beleid, Opleiding en Wetenschap.

Cliënttevredenheid

RID hecht er veel waarde aan om voortdurend te werken aan een verbetering van de kwaliteit van het zorg- en dienstverleningsproces. RID heeft daarom een cliënttevredenheidsonderzoek uitgevoerd.

In totaal hebben 1185 cliënten en/of ouders de vragenlijst ingevuld. Dit betekent dat 79% van onze cliëntenpopulatie een oordeel heeft gegeven. Uit het onderzoek komt naar voren dat onze cliënten zeer tevreden zijn over de zorg- en dienstverlening van RID.

De belangrijkste resultaten

  • Het gemiddelde cijfer: diagnosticus = 8,5 / behandelaar = 8,8 / behandeling = 8,6 / organisatie = 8,5
  • Het merendeel van de ouders en/of cliënten ervaart een vooruitgang in zowel lezen als spellen (85,9%).
  • In de ogen van de meeste ouders (of cliënten) zijn de diagnosticus (99,4%) en de behandelaar (98,8%) deskundig in het geven van informatie en advies.
  • Ouders vinden dat de behandelaar voldoende ruimte geeft om mee te denken over wat het beste is voor hun kind (97,7%).
  • Meer dan 66% van de ouders ervaart dat hun kind meer zelfvertrouwen krijgt door behandeling bij RID.

De belangrijkste verbeterpunten

  • Een aantal ouders wil een intensiever contact met de scholen (2,8%). Hiervoor is onder andere per vestiging een adviseur aangesteld.
  • Een aantal ouders vond de wachttijd voor diagnostiek (20,5%) of behandeling (17,4%) vervelend. Daar waar mogelijk hebben we meer medewerkers aangenomen.
  • Er zijn goede suggesties gedaan voor verbetering van onze service. We hebben bijvoorbeeld digitale vragenlijsten aan onze website toegevoegd.
Cliëntenraad

Onze cliëntenraad, actief sinds 1 januari 2015, bestaat op dit moment uit 3 leden. Het doel van de cliëntenraad is om binnen het kader van de doelstellingen van de instelling de gemeenschappelijke belangen van de cliënten te behartigen. De cliëntenraad bevordert naar vermogen de participatie, medezeggenschap en belangenbehartiging van cliënten, zodat cliënten zoveel mogelijk worden betrokken bij de gang van zaken in de eigen leef-, behandel- of begeleiding omgeving, op de verschillende niveaus binnen de instelling. De cliëntenraad heeft op elke hoofdvestiging een ideeënbus staan. Heb jij een leuk idee voor RID?

Klachten

Het klachtenreglement voor RID is conform de Wet Kwaliteit, Klachten en Geschillen Zorg (WKKGZ) die sinds 2016 specifieke eisen stelt aan de behandeling van klachten van cliënten.

Uitgangspunten:
• Het meest actuele klachtenreglement is vastgesteld in 2020.
• Het is een onderdeel van het klachtenbeleid binnen RID. Dit beleid heeft als doelstelling om klachten op zo’n laag mogelijk niveau af te handelen.
• Voor verdere informatie over een klacht indienen bij RID, kun je het klachtenreglement downloaden van de website (zie hieronder). Voor het indienen van een klacht moet je het meldformulier klachten invullen. Je kunt je hierbij richten tot de interne klachtencommissie van RID.

De interne klachtencommissie bestaat uit de volgende leden:

• Voorzitter: Dhr. R. Reij
• Secretaris: Mw. C. Boekhorst

Voor een onafhankelijk oordeel kun je je richten tot de externe klachtencommissie:

• Voorzitter: Dhr. Mr. R. Torn
• Lid: Dhr. B. Spijkers, GZ-psycholoog van Praktijk Barend Spijkers
• Secretaris: Mw. A. Groeliker-Kock

Bekijk het klachtenreglement met het meldformulier.
Bekijk het Klachtenjaarverslag 2021

Wachtlijsten

Ons zorgproces kent 4 stappen, van aanmelding tot behandeling zijn dat:

  • Stap 1: Aanmelding
    Een compleet dossier met informatie van ouders, school en evt. gemeenten.
    compleet dossier > screening (streven is max. 2 weken wachttijd)
  • Stap 2: Screening
    Beoordeling en verwerking van de aanmelding.
    screening afgerond > diagnostiek (streven is max. 6 weken wachttijd)
  • Stap 3: Onderzoek
    diagnose met advies voor behandeling > behandeling (zie tabel voor wachttijd per locatie)
  • Stap 4: Behandeling

Voor al onze onderzoekslocaties geldt een wachtlijst. Hieronder kun je zien  hoe lang deze wachttijd ongeveer is. Wij proberen deze wachtlijst zo correct mogelijk weer te geven, maar kan in werkelijkheid afwijken. Wanneer u hier meer informatie over wilt, kunt u contact opnemen met onze Klantenservice.

 Locatie Wachttijd
 Almere Almere en Hilversum: 5 maanden
 Alkmaar Alkmaar: 1 maand

Den Helder: 3 maanden

Hoorn: 2 maanden

 

 Amersfoort  Amersfoort:

10-12 weken

Culemborg: 

tijdelijk geen onderzoek mogelijk

Utrecht: 

12 weken

 Amsterdam  4 weken
 Haarlem  6 weken
 Arnhem  4 weken
 Assen Assen: 1 maand

Groningen: 1 maand

Friesland: 2 maanden

 Breda  7 maanden
 Den Bosch  12 weken
 Den Haag  4-6 weken
 Hengelo  4-6 weken
 Maastricht Maastricht: geen wachtlijst

Midden en Noord Limburg:

2-3 maanden

Zuid Limburg: geen wachtlijst

Landgraaf: 2-4 maanden

Heerlen en Voerendaal:

1-2 maanden

Overige gemeenten 1-2 maanden

Roermond: geen wachtlijst

 Nijmegen  1 maand
 Rotterdam Rotterdam: 1 maand

Gorinchem: 1 maand

 Zaandam  1,5e maand 

 

Algemene voorwaarden

Algemene Voorwaarden RID BV en de daaraan verbonden behandelaars en ondersteuners

Het RID is een zorginstelling gespecialiseerd in de behandeling van dyslexie en dyscalculie. Het behandelt cliënten met aantoonbaar complexe vormen van dyslexie en/of dyscalculie. Daarnaast adviseert het RID scholen en onderwijzend personeel over het vroegtijdig signaleren van en begeleiden bij leerstoornissen.

RID BV staat ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel te Arnhem onder nummer 09120190.

Toelichting

Deze algemene voorwaarden zijn, met instemming van de Algemene Vergadering van Aandeelhouders van RID BV, vastgesteld door de Statutair Bestuurder.
Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle door RID met cliënt of diens vertegenwoordiger gesloten behandelovereenkomsten, voor zover de  daarmee samenhangende werkzaamheden binnen het RID worden uitgevoerd.

RID wijst de cliënt of diens vertegenwoordiger op het van toepassing zijn van deze algemene voorwaarden in de behandelovereenkomst en op de website. Ze worden op verzoek van de cliënt of diens vertegenwoordiger kosteloos aan hem toegezonden.

Algemene voorwaarden

Artikel 1 Definities
In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:

  1. RID: Het Regionaal Instituut voor Dyslexie; RID BV;
  2. Behandel- of behandelingsovereenkomst: alle door het instituut met een cliënt of diens vertegenwoordiger tot stand gekomen behandelovereenkomsten ex artikel 7:446 BW, waarbij het instituut zich tegenover de cliënt of diens vertegenwoordiger verbindt tot het verrichten van handelingen die rechtstreeks betrekking hebben op de cliënt of diens vertegenwoordiger;
  3. De cliënt of diens vertegenwoordiger: De wederpartij van het instituut bij het aangaan van de behandelingsovereenkomst en persoon bij wie behandeling wordt verricht, en behalve deze diens vertegenwoordiger(s), gemachtigde(n) en erfgena(a)me(n); verder aangeduid als: “de cliënt”
  4. Behandeling: het signaleren; diagnosticeren en behandelen van dyslexie en dyscalculie
  5. Medewerkers: management, medewerkers van de servicecentra, behandelaren/ diagnostici, administratief/ondersteunend personeel in dienst van RID op basis van een arbeidsovereenkomst of werkzaam is op basis van een overeenkomst van opdracht;
  6. Partij of partijen: RID en/of cliënt.

Artikel 2
Dyslexiezorg  aan kinderen t/m 12 jaar is in beginsel jeugdzorg en valt onder de Jeugdwet.
Alle andere door RID verleende zorg voor dyslexie en/of dyscalculie is particuliere zorg.

Aanmelding en informatieverstrekking

Artikel 3
Elke cliënt dient zich steeds op eerste verzoek, in ieder geval bij aanvang van de behandeling, te kunnen legitimeren met een wettelijk erkend legitimatiebewijs. Kan een cliënt desgevraagd een dergelijk legitimatiebewijs niet tonen, dan is RID gerechtigd de behandelovereenkomst op te schorten.

De cliënt verklaart dat de door hem/haar opgegeven personalia juist zijn.

Artikel 4
De cliënt verklaart zich bereid de vragen van behandelaars in het kader van onderzoek, diagnostiek, indicatiestelling en behandeling naar beste weten te beantwoorden en verstrekt zodoende het RID alle inlichtingen en medewerking die voor de goede inzet en het verloop van de behandeling nodig zijn.

Medisch dossier

Artikel 5
RID draagt zorg voor een cliëntenadministratie. RID bewaart de gegevens en eventuele testuitslagen van de cliënt in een (elektronisch/digitaal) dossier.
Een verzoek om inzage dan wel afschrift van zijn dossier door de cliënt kan door het invullen van een door RID verstrekt formulier.

Met betrekking tot het dossier neemt RID de wettelijke bepalingen in verband met privacybescherming en geheimhoudingsplicht in acht.

Artikel 6
Inzage van het dossier of informatie uit het dossier aan derden wordt slechts verleend als de cliënt hiervoor schriftelijk toestemming heeft gegeven.

De cliënt of diens vertegenwoordiger verleent bij voorbaat toestemming aan RID om zorgverleners buiten RID, in geval van een behandelrelatie met cliënt of diens vertegenwoordiger, toegang te verlenen tot de voor de behandeling benodigde en bij RID aanwezige informatie. De cliënt of diens vertegenwoordiger kan deze toestemming weigeren of intrekken, hetgeen schriftelijk dient te geschieden.

Artikel 7
In afwijking van het vorige artikel kunnen inhoudelijke gegevens van de cliënt, met diens toestemming en geanonimiseerd, worden gebruikt voor evaluatie-, ontwikkelings- of wetenschappelijke doeleinden, eventueel in samenwerking met wetenschappelijke organisaties. RID is gerechtigd informatie te gebruiken voor statistische- en/of presentatie-doeleinden. RID zal ervoor zorgdragen dat de informatie niet te herleiden is tot de individuele cliënten.

Acceptatie

Artikel 8
RID heeft het recht om een cliënt om haar moverende redenen te weigeren. In dat geval is er sprake van non-acceptatie. Indien een cliënt een zodanig verzoek doet waarvan inwilliging redelijkerwijs niet van RID gevergd kan worden, zal RID de cliënt waar mogelijk adviseren over alternatieve mogelijkheden voor zorg.

Adequate communicatie tussen cliënt en behandelaar is voor RID is essentieel voor behoorlijke uitvoering van de behandelovereenkomst. In dat kader is het noodzakelijk dat de cliënt en de oefenpartners van de cliënt beschikken over voldoende communicatieve vaardigheden en mogelijkheden. Indien het noodzakelijk is om hiervoor een tolk in te schakelen, ligt de verantwoordelijkheid voor de organisatie en financiering bij de cliënt.

Behandeling en de afspraken hierover

Artikel 9
RID licht de cliënt op duidelijke wijze in over het voorgenomen onderzoek en de behandeling. Bij het verstrekken van de informatie laat RID zich leiden door wat de redelijkerwijs dient te weten over de aard en het doel van het onderzoek of de behandeling die zij noodzakelijk acht en over de uit te voeren verrichtingen, de te verwachten gevolgen en risico’s van het onderzoek of de behandeling voor de gezondheid van de cliënt andere in aanmerking komende methoden van onderzoek of behandeling.

Artikel 10
Kan de cliënt wegens omstandigheden niet op een afspraak verschijnen, dan moet hij dit minimaal 24 uur tevoren te melden. RID behoudt zich het recht voor om het wegblijftarief in rekening te brengen wanneer een cliënt de gemaakte afspraak niet nakomt en deze afspraak door de cliënt niet ten minste 24 uur tevoren is afgezegd. De bewijslast hiervoor ligt bij de cliënt .

De hoogte van het wegblijftarief wordt jaarlijks vastgesteld en gepubliceerd op de website van RID.

Opzeggen of opschorten van de behandelingsovereenkomst

Artikel 11
RID kan de behandelingsovereenkomst niet opzeggen of opschorten, anders dan bij gewichtige redenen. Onder gewichtige redenen wordt in ieder geval begrepen:

  1. Opzegging of opschorten vanwege onbehoorlijke of onheuse gedragingen van de cliënt in de ruimste zin van het woord ten opzichte van RID of haar medewerkers of de daar werkzame vrijwilligers en/of ten opzichte van medecliënt(en) of diens vertegenwoordiger en;
  2. Opzegging vanwege gebleken onvoldoende belastbaarheid en/of het optreden van een (medische of psychosociale) complicatie als gevolg waarvan voortzetting van de behandeling door het RID onverantwoord is en/of niet van RID kan worden gevergd.
  3. Opzegging vanwege hetgeen is afgesproken onder punt 14 van de door de cliënt ondertekende behandelovereenkomst. Deze behandelovereenkomst is voor aanvang van de eerste behandeling ondertekend.

De cliënt kan de behandelingsovereenkomst te allen tijde opzeggen.

Bij opzegging door de cliënt zullen aan RID de kosten moeten worden vergoed die tot aan die opzegging aantoonbaar zijn gemaakt. Onder opzegging wordt in ieder geval verstaan een tussentijdse beëindiging van een behandeltraject.

Vergoedingen en betalingsvoorwaarden

Artikel 12
RID verleent dyslexiezorg op basis van een daartoe door de gemeente afgegeven beschikking of bewijs dat financiering van deze zorg krachtens de jeugdwet beschikbaar wordt gesteld. RID is hierdoor gerechtigd om de kosten van de te leveren zorg in rekening te brengen bij de gemeente.  Het woonplaatsbeginsel van de cliënt is voor de gemeente leidend.

Indien de zorg niet krachtens de Jeugdwet door de gemeente wordt gefinancierd, verleent RID  dyslexie- of dyscalculiezorg op basis van een daartoe geformuleerde zorgvraag voor eigen rekening van de cliënt.

Met de cliënt aan wie voor eigen rekening zorg wordt verleend, wordt een zorgovereenkomst afgesloten. Onderdeel van deze overeenkomst is dat betaling van de verleende zorg binnen 30 dagen plaatsvindt door middel van een automatische incasso.

Het overschrijden van de hiervoor genoemde betalingstermijn heeft tot gevolg dat de cliënt vanaf de vervaldag van rechtswege in verzuim is.

Indien en voor zover de incassoprocedure niet leidt tot betaling van de geleverde zorg, ontvangt de cliënt een aanmaning en zo nodig een herhaling, waarin hem een termijn van twee weken wordt gegund om alsnog aan zijn verplichtingen te voldoen. Als de cliënt ook binnen de in de aanmaning gestelde termijn niet aan zijn verplichtingen voldoet, heeft dit tot gevolg dat alle openstaande vorderingen van RID op de cliënt, ondanks eventuele andersluidende bedingen of afspraken, onmiddellijk opeisbaar worden.

Nadat de in de tweede aanmaning gestelde termijn is verstreken zonder dat betaling heeft plaatsgevonden, kan RID de vordering ter incasso uit handen geven. In dat geval is de cliënt voorts aan RID verschuldigd:

  1. De in redelijkheid te maken kosten van buitengerechtelijke invordering, die worden gefixeerd op het dan geldende incassotarief van de Orde van Advocaten. Indien RID kan aantonen hogere kosten te hebben gemaakt, die redelijkerwijs noodzakelijk waren, komen ook deze ten laste van de cliënt;
  2. Door RID gemaakte gerechtelijke kosten verschuldigd in alle instanties, voor zover deze redelijk zijn. Dit geldt alleen indien de cliënt in een gerechtelijke vonnis, volledig of in overwegende mate in het ongelijk is gesteld; alles vermeerderd met de eventuele daarover verschuldigde omzetbelasting.

Artikel 13
RID  behoudt zich het recht voor om de tarieven voor de behandeling te wijzigen en verplicht zich de cliënt daarover tijdig te informeren. Een actueel overzicht van tarieven is beschikbaar via de website van RID of wordt op verzoek van cliënt kosteloos toegezonden.

Overmacht

Artikel 14
RID is niet aansprakelijk voor een tekortkoming in de nakoming van een door haar gesloten overeenkomst indien deze tekortkoming aan RID volgens de Wet rechtshandeling of in het maatschappelijk verkeer geldende opvattingen haar niet kan worden toegerekend.

Een tekortkoming in de nakoming kan haar in ieder geval niet worden toegerekend indien er sprake is van onder meer een epidemie, verkeersstoring, werkstaking, natuurramp, vertraging of vermissing van uitslagen c.q. informatie die door RID ingeschakelde derde wordt verstrekt, onvoorziene ziekte of uitval van behandelaars, overheidsmaatregelen, externe omstandigheden die de uitvoering van de werkzaamheden van RID belemmeren of blokkeren en in het geval waarin de cliënt tegen het advies van RID of haar medewerkers onderzoek of de behandeling heeft doen afbreken en de cliënt vervolgens iets overkomt.

Ingeval van overmacht kan de overeenkomst geheel of gedeeltelijk zonder gerechtelijke tussenkomst en zonder tot  enige schadevergoeding gehouden te zijn door een aan cliënt gerichte aangetekende schriftelijke mededeling worden ontbonden.

Klachtenregeling

Artikel 15
RID beschikt over een klachtenreglement en een klachtencommissie als bedoeld in de Wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz).

De werkwijze van de klachtencommissie en de behandeling van geschillen is neergelegd in een reglement. Dit reglement is beschikbaar via de website van RID of wordt op verzoek van cliënt kosteloos toegezonden. Alle klachten zullen conform dit reglement worden behandeld.

Een klacht zoals in de eerste alinea van dit artikel, schort de betalingsverplichting van de cliënt niet op. Als een klacht gegrond is en herstel mogelijk is zal RID de werkzaamheden alsnog verrichten, zoals overeengekomen.

Overige bepalingen

Artikel 16

  1. Een afwijkende bepaling van deze algemene voorwaarden, is slechts tussen partijen bindend, indien RID daarmee uitdrukkelijk schriftelijk heeft ingestemd;
  2. Op de tussen RID en cliënt gesloten behandelovereenkomst is het Nederlands recht van toepassing.

RID

RID is in 1983 gestart onder de naam Regionaal Instituut Dyslexie. In de loop der jaren is de expertise uitgebreid met onderzoek en behandeling van dyscalculie en een breed cursusaanbod voor kinderen met taal- en rekenproblemen. Daarom is er in 2017 gekozen voor een subtiele naamsverandering: Regionaal Instituut Dyslexie heet voortaan simpelweg RID.

Onze missie en visie

RID staat voor een krachtige taal- en rekenontwikkeling voor ieder kind. We maken de weg vrij voor talent door op alle 4 ondersteuningsniveaus in het basisonderwijs scholen te helpen. Op deze manier verbinden we onderwijs en zorg. RID staat bekend als de expert op het gebied van dyslexie en dyscalculie. De kennis en expertise op het gebied van taal- en rekenontwikkeling is groot en de wetenschappelijke basis is sterk. RID wordt hierin gevoed en ondersteund door het Rudolf Berlin Center, een universitair expertisecentrum op het gebied van leerproblemen waarin UvA en RID samenwerken.
De kennis en expertise van RID op het gebied van lezen, spellen en rekenen delen we graag met het onderwijs. RID wil hiermee het onderwijs versterken en wenst een partner te worden van de basisschool om zo een krachtige taal-, en rekenontwikkeling voor ieder kind te waarborgen. Op deze manier worden kinderen tijdiger en effectiever onderwezen en ondersteund, neemt frustratie af en motivatie toe en stromen alleen die kinderen door naar de zorg die dit ook echt nodig hebben.

RID, de weg vrij voor talent.

Werk jij graag in een ambitieus team? En wil je je verder ontwikkelen binnen onze organisatie?

Bekijk de vacatures

Relevante links en downloads

Brochure zorgaanbod


Formulier ‘Bezwaarmaking tegen uitwisseling informatie’

Klachtenreglement

Nationaal Kwaliteitsinstituut Dyslexie

Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling 3.0

 

Direct naar Over RID Mijn RID CODE Schoolvragenlijst Veelgestelde vragen Vacatures Privacybeleid RID Algemene voorwaarden RID BV
Contact Bel met onze Klantenservice: 085-7600175
Scholen: neem contact op met een onderwijsadviseur
Vind een locatie bij u in de buurt
Algemene voorwaarden | © 1990-2023 RID - Taal Rekenen