• Over RID
  • Werken bij RID
  • Mijn RID
  • CODE
  • Schoolvragenlijst
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda
Direct aanmelden
  • Dyslexie
    • Onderzoek naar dyslexie
    • Dyslexiebehandeling
    • Wat is dyslexie?
    • Aanmelden, tarief en vergoeding
    • Lees- en spellingtraining
  • Dyscalculie
    • Onderzoek naar dyscalculie
    • Dyscalculiebehandeling
    • Wat is dyscalculie?
    • Aanmelden, tarief en vergoeding
  • Voor het onderwijs
    • Ons onderwijsaanbod
    • ON1-2 | TaalKr8 in de klas
    • ON1-3 | KlankKr8
    • ON3 | OefenKr8
    • ON4 | Diagnostiek en behandeling
    • OnderwijsKr8 | Trainingen
    • VerbeterKr8
    • Kr8bundels
    • SlagKr8 | Subsidiemogelijkheden
    • Contact met onze onderwijsadviseurs
  • Locaties
  • Veelgestelde vragen
  • Contact
  • Over RID
  • Werken bij RID
  • Mijn RID
  • CODE
  • Schoolvragenlijst
  • Nieuws
  • Blog
  • Agenda







Zoek x
Home > WAIS-IV

WAIS-IV

De vierde editie van de Wechsler Adult Intelligence Scales (WAIS-IV) is de meest gebruikte intelligentietest in Nederland en Vlaanderen. De WAIS-IV bestaat uit 15 subtests (taken, opdrachten) die verschillende vaardigheden meten. Binnen deze intelligentietest kunnen vier indexschalen afgeleid worden: Verbaal Begrip Index (VBI), Perceptueel Redeneren Index (PRI), Werkgeheugen Index (Wgl) en Verwerkingssnelheid Index (Vsl). De subtests uit de Verbaal Begrip Indexschaal meten die verbale vaardigheden die redeneren, begrip en conceptualisering vereisen, zoals woordkennis. De subtests uit de indexschaal Perceptueel Redeneren meten non-verbaal redeneren en perceptuele organisatie, vaardigheden die omschreven kunnen worden als ‘handelingsvaardigheden’. De subtests uit de indexschaal Werkgeheugen meten het werkgeheugen, aandacht en concentratie. De subtests uit de Verwerkingssnelheid Index meten de snelheid van mentale en schrijf-motorische verwerking.

 

De subtests van de WAIS-IV:

  1. Blokpatronen (BP): de cliënt bekijkt binnen een bepaalde tijdslimiet een driedimensionaal model of een afbeelding en gebruikt rood-witte blokken om het patroon na te bouwen.
  2. Overeenkomsten (OV): de cliënt krijgt twee woorden voorgelegd die alledaagse voorwerpen of concepten vertegenwoordigen en beschrijft hoe deze overeenkomen.
  3. Cijferreeksen (CR): bij Cijferreeksen Voorwaarts krijgt de cliënt een reeks cijfers voorgelezen en herhaalt de cijfers in dezelfde volgorde. Bij Cijferreeksen Achterwaarts krijgt de cliënt een reeks cijfers voorgelezen en herhaalt de cijfers in omgekeerde volgorde. Bij Cijferreeksen Sorteren krijgt de cliënt een reeks cijfers voorgelezen en herhaalt de cijfers in oplopende volgorde.
  4. Matrix Redeneren (MR): de cliënt krijgt een matrix of serie gepresenteerd waarvan een deel ontbreekt en selecteert het ontbrekende deel uit de antwoordopties.
  5. Woordenschat (WS): bij de visuele items benoemt de cliënt de afbeelding. Bij de verbale items geeft de cliënt definities van termen die via woord en beeld worden gepresenteerd.
  6. Rekenen (RE): de cliënt lost zonder pen en papier binnen een bepaalde tijdslimiet een serie rekenproblemen op.
  7. Symbool Zoeken (SZ): de cliënt moet binnen een bepaalde tijdslimiet aangeven of één van de twee figuren uit een doelgroep in een zoekgroep aanwezig is.
  8. Figuur Samenstellen (FS): de cliënt bekijkt binnen een bepaalde tijdslimiet een afbeelding en selecteert de drie antwoordopties die samen de afbeelding vormen.
  9. Informatie (IN): de cliënt beantwoordt vragen over zeer uiteenlopende onderwerpen die betrekking hebben op de algemene kennis.
  10. Symbool Substitutie Coderen (SSC): Met behulp van een sleutel kopieert de cliënt binnen een bepaalde tijdslimiet symbolen die gekoppeld zijn aan getallen.
  11. Cijfers en Letters Nazeggen (CLN): de cliënt krijgt een reeks cijfers en letters voorgelezen en herhaalt de cijfers in oplopende volgorde en de letters in alfabetische volgorde.
  12. Gewichten (GW): de cliënt bekijkt binnen een bepaalde tijdslimiet een weegschaal met ontbrekend(e) gewicht(en) en selecteert de antwoordoptie waarmee de weegschaal in evenwicht blijft.
  13. Begrijpen (BG): de cliënt beantwoordt vragen op basis van zijn/haar begrip van algemene principes en sociale situaties.
  14. Figuur Zoeken (FZ): de cliënt scant binnen een bepaalde tijdslimiet een groot aantal vormen en markeert de doelvormen.
  15. Onvolledige Tekeningen (OT): de cliënt bekijkt binnen een bepaalde tijdslimiet een tekening waarin een belangrijk onderdeel ontbreekt en geeft het ontbrekende onderdeel aan.
Direct naar Over RID Mijn RID CODE Schoolvragenlijst Veelgestelde vragen Vacatures Privacybeleid RID Algemene voorwaarden RID BV
Contact Bel met onze Klantenservice: 085-7600175
Scholen: neem contact op met een onderwijsadviseur
Vind een locatie bij u in de buurt
Algemene voorwaarden | © 1990-2023 RID - Taal Rekenen