Feedback
x

Feedback

Veelgestelde vragen

Ouders
Scholen
Verwijzers

Dyslexie

Zijn er wachtlijsten bij het RID?

Soms is er voor een bepaalde vestiging een wachtlijst. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders als dit aan de orde is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente. Hier kan het RID weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.

Wat is de totale behandelduur per behandeling?

Een behandeling duurt in totaal 50 minuten. De eerste 45 minuten gaat het kind met de behandelaar aan het werk. De laatste 5 minuten komt de ouder mee naar binnen en worden de thuiswerkopdrachten besproken met de ouder.

Wat heeft het RID precies nodig om te starten met het verlenen van dyslexiezorg?

Wij kunnen als dyslexieaanbieder starten met (vergoede) zorg voor basisschoolleerlingen als een dossier compleet is en het volgende betreft:

  • Leerlingvolgsysteem gegevens vanaf het eerste leerjaar (evt. van de groep)
  • Leerling dossier ingevuld en getekend door de intern begeleider van school
  • Handelingsplannen op gebied van lezen en spellen
  • Aan de criteria volgens protocol PDD&B 2.0 is voldaan. In sommige gemeenten bepaalt de gemeente of een kind door kan naar de vergoede zorg.

Wanneer wij een volledig dossier ontvangen kan het RID direct starten met zorg.

Kan een kind meteen bij het RID behandeld worden, als het diagnostisch onderzoek ergens anders heeft plaatsgevonden?

Dit is niet automatisch het geval. Dit hangt onder andere af van de gebruikte onderzoeksmethode en de inhoud van het onderzoeksverslag. De onderzoeker moet voldoende inzicht kunnen krijgen of het onderzoek gedegen is uitgevoerd en ook hebben we voldoende informatie nodig over het kind. Als er meer behoefte is aan informatie over of het uitgevoerde diagnostisch onderzoek volstaat, dan kan het RID dat verstrekken. Dan beoordelen we vrijblijvend of het uitgevoerde onderzoek afdoende is of dat aanvullend onderzoek nodig is. Of het een vergoede behandeling betreft hangt af van de ernst van de problematiek. Dit wordt bepaald door de gemeente.

Kan er bij een kind met alleen spellingproblemen ook sprake zijn van dyslexie?

Ja dat kan, onderzoek en behandeling bij deze kinderen kan echter niet plaatsvinden binnen de vergoedingsregeling. Wij hanteren de volgende tarieven:

Basisschoolleerlingen
Dyslexie diagnostiek (14,5 uur) € 1.196,25
Dyslexie diagnostiek verkort (11,5 uur) € 948,75
Behandeling per 50 minuten € 82,50

Wat wordt bedoeld met 'enkelvoudige' dyslexie?

‘Enkelvoudig’ betekent dat er bij de leerling naast dyslexie geen sprake is van een of meer andere (leer)stoornissen, die belemmerend werken (dit wordt ook wel comorbiditeit genoemd).

Gelden er andere criteria voor kinderen die hoogbegaafd zijn?

Hoogbegaafde leerlingen met leesproblemen of dyslexie zijn niet zo makkelijk te signaleren. Deze kinderen zijn soms in staat om hun leesproblemen te compenseren waardoor ze niet op drie meetmomenten een V- (of E) score halen. Er zijn geen wettelijk vastgestelde richtlijnen voor deze leerlingen. Dergelijke casussen kunnen per individueel geval verschillen. Neem contact op met het RID om te bekijken wat er precies mogelijk is.

Waarom komen alleen kinderen met ernstige dyslexie in aanmerking voor de vergoedingsregeling?

De vergoedingsregeling richt zich op de leerlingen die de meeste hinder ondervinden van hun problemen met het lezen en/of spellen bij het volgen van onderwijs. Het gaat om leerlingen waarbij sprake is van een forse achterstand in de ontwikkeling van het lezen en/of spellen, maar waarbij ook gerichte, extra begeleiding op school onvoldoende verbetering oplevert. Deze groep van kinderen met een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie is het meest gebaat bij diagnostiek en eventueel behandeling in de gezondheidszorg. Het is aan de diagnosticus om te bepalen of er sprake is van ‘ernstige’ enkelvoudige dyslexie (zie Kwaliteitsinstituut NKD, www.nkd.nl).

Mag een dyslexiebehandeling onder schooltijd plaatsvinden?

Ja, dyslexiebehandeling onder schooltijd mag. Behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie gebeurt op indicatie. Een bezoek aan een dyslexiebehandelaar geldt daarom als geoorloofd verzuim. U mag als school hier vrij voor geven zonder te moeten aantonen dat de behandeling te zien is als onderdeel van het onderwijsprogramma. U moet bij het verlenen van toestemming wel afwegen in hoeverre de afwezigheid van de leerling invloed heeft op de uitvoering van het reguliere onderwijsprogramma. Een argument voor het verlenen van toestemming kan zijn dat het het onderwijs belang heeft bij de dyslexiebehandeling. Het kind mist weliswaar schooltijd, maar krijgt in die tijd individuele specialistische zorg, waardoor het onderwijsrendement hoger wordt. Bovendien is bij jonge kinderen (7-9 jaar) dyslexiebehandeling na schooltijd door vermoeidheid vaak minder effectief. 

Dyscalculie

Is dyscalculie eigenlijk wel te behandelen?

Hoewel kinderen met dyscalculie vaak een hardnekkig rekenprobleem hebben, kunnen de rekenvaardigheden van kinderen met dyscalculie zeker verbeterd worden als er op de juiste manier structureel aan gewerkt wordt. Vaak gaat de aanbieding van de leerstof op school voor deze leerlingen veel te snel. Doordat zij de basis missen kunnen zij meer complexe rekenvaardigheden ook niet eigen maken. Door juist terug te gaan naar het begin en dan langzaam op te bouwen kan die basis verstevigd worden. Zij kunnen dan op school ook beter meekomen en hun zelfredzaamheid wordt vergroot (denk bijvoorbeeld aan geld rekenen en klokkijken).

Wanneer heeft een kind nou rekenproblemen en wanneer spreek je van dyscalculie?

Lang niet alle kinderen met rekenproblemen hebben ook dyscalculie. Rekenproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben. Soms hebben kinderen op school bepaalde stof niet goed begrepen waardoor de basis niet goed gelegd is. Soms is er sprake van andere problemen, zoals aandachtsproblemen of dyslexie, die ervoor zorgen dat de rekenontwikkeling niet goed verloopt. Om dyscalculie vast te stellen is het daarom nodig om een uitgebreid onderzoek in te gaan. Als ouder of school kun je alvast op de volgende punten letten:

  • is het probleem hardnekkig? Blijven de problemen bestaan ondanks veel extra hulp op school?
  • Zijn de problemen ernstig en langdurend? Is bijvoorbeeld meerdere keren achter elkaar een onvoldoende score behaald op het leerling volgsysteem?
  • Zijn de rekenproblemen opvallend wanneer gekeken wordt naar de verdere ontwikkeling van het kind?
  • Zijn de rekenproblemen breed en betreffen ze ook de basis van het rekenen? Dus niet alleen complexe rekenvaardigheden, zoals procenten en breuken of meetkunde, maar juist ook vaardigheden als relatief simpele optel- en aftreksommen?
  • Is er sprake van een moeizaam rekenbegrip, bijvoorbeeld wat houdt een som als 4×5 eigenlijk in, hoe los ik een som als 15-7 op?
  • Is er sprake (geweest) van problemen met het getalinzicht: wat is meer/minder, waar hoort een getal op een getallenlijn, vooruit- en terugtellen?

Als op het grootste deel van bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoord wordt dan kan het raadzaam zijn contact op te nemen met het RID.

Komen dyscalculie en dyslexie vaker samen voor?

Kinderen met dyslexie hebben wel vaker rekenproblemen (30-40% van de kinderen met dyslexie heeft ook enige vorm van rekenproblemen). Soms betreft dit bijvoorbeeld alleen het lezen en schrijven van grote getallen en het automatiseren van de tafeltjes. In zo’n geval spreken we niet van een specifieke rekenstoornis: de rekenproblemen zijn dan een gevolg van de dyslexie. Echter, bij een deel van de kinderen met dyslexie (10-20%) is er meer aan de hand. De rekenproblemen zijn dan veel breder dan alleen automatiseringsproblemen, het rekenbegrip is verstoord en er is weinig inzicht in getallen. In zo’n geval spreek je dan van dyscalculie.

Kan dyscalculie eigenlijk wel vastgesteld worden?

Net als dyslexie kan dyscalculie na een uitgebreid diagnostisch onderzoek zeker vastgesteld worden. Het komt wel eens voor dat de diagnose moeilijk te stellen is, omdat bijvoorbeeld de hulp op school nog niet voldoende geweest is om de hardnekkigheid vast te stellen. Of omdat er meerdere factoren meespelen die de rekenproblemen kunnen verklaren. In zo’n geval zullen wij school en ouders zo goed mogelijk adviseren over een mogelijk vervolgtraject.

Wanneer kan ik mijn kind aanmelden voor een dyscalculieonderzoek?

Indien de school kan aantonen dat er herhaaldelijk onvoldoende scores behaald worden voor het rekenen ondanks het bieden van minimaal een half jaar intensieve hulp op zorgniveau 3.

 

Wordt dyscalculiezorg vergoed?

Nee, helaas zijn er landelijk nog geen afspraken gemaakt over het vergoeden van dyscalculiezorg. Onderzoek en behandeling vindt nu nog plaats op particuliere basis. Klik hier voor de tarieven.

 

Keuze zorgaanbieder

Zijn er wachtlijsten bij het RID?

Soms is er voor een bepaalde vestiging een wachtlijst. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders als dit aan de orde is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente. Hier kan het RID weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.

Hoe kan ik mijn kind aanmelden bij het RID?

Ouders kunnen kinderen via het aanmeldformulier op de homepage of telefonisch via de dichtstbijzijnde vestiging aanmelden.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een zorgaanbieder?

Het is belangrijk om op verschillende punten te letten:

  • Alle zorgaanbieders (dyslexiezorg) moeten werken volgens het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 2.0 voor de zorg.
  • Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD).
  • Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel. 
  • Kies een zorgaanbieder waarbij je een goed gevoel hebt.
  • Aanvullend kunt u kijken naar de mening van eerdere cliënten. Het RID doet regelmatig een cliënttevredenheidsonderzoek.

Diagnostiek

Kan een kind meteen bij het RID behandeld worden, als het diagnostisch onderzoek ergens anders heeft plaatsgevonden?

Dit is niet automatisch het geval. Dit hangt onder andere af van de gebruikte onderzoeksmethode en de inhoud van het onderzoeksverslag. De onderzoeker moet voldoende inzicht kunnen krijgen of het onderzoek gedegen is uitgevoerd en ook hebben we voldoende informatie nodig over het kind. Als er meer behoefte is aan informatie over of het uitgevoerde diagnostisch onderzoek volstaat, dan kan het RID dat verstrekken. Dan beoordelen we vrijblijvend of het uitgevoerde onderzoek afdoende is of dat aanvullend onderzoek nodig is. Of het een vergoede behandeling betreft hangt af van de ernst van de problematiek. Dit wordt bepaald door de gemeente.

Wanneer kan ik mijn kind aanmelden voor een dyscalculieonderzoek?

Indien de school kan aantonen dat er herhaaldelijk onvoldoende scores behaald worden voor het rekenen ondanks het bieden van minimaal een half jaar intensieve hulp op zorgniveau 3.

 

Kan achteraf blijken dat het dyslexieonderzoek toch niet vergoed wordt?

Nee. Wanneer aan de voorwaarden van vergoede diagnostiek is voldaan, blijft de diagnostiek vergoed, ongeacht de uitkomst van het onderzoek. Of ook de behandeling vergoed wordt, is wel afhankelijk van de uitkomst van het onderzoek.

De beoordelingscriteria (‘beoordelen/wanneer wel of niet vergoede diagnostiek) zijn:

  • Leeftijdgrens 7 tot 13 jaar:
    Onderzoek wordt vergoed bij kinderen die op 1 januari van het desbetreffende jaar nog geen 13 jaar zijn en het basisonderwijs volgen;
  • Het effect van begeleiding op school:
    De school biedt eerst circa 2 x 6 maanden (3 keer à 20 minuten per week) extra begeleiding met een betrouwbare methode. Als er geen of te weinig vooruitgang is behaald, komt u in aanmerking voor vergoed onderzoek;
  • De ernst van de lees- en spellingproblemen:
    Op school moeten de leesprestaties van het kind E-scores zijn (bij de zwakste 10%). Ook mogen de leesprestaties D-scores zijn (bij de laagste 16%), maar dan moeten de spellingprestaties E-scores zijn (bij de zwakste 10%);
  • Andere problematiek:
    Als er sprake is van een andere problematiek (co-morbiditeit), dan moet deze problematiek onder controle zijn, zodat deze het onderzoek en de behandeling niet beïnvloedt. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met ons.
Volgens de school voldoet mijn kind niet aan de criteria voor een dyslexieonderzoek, maar ik denk toch dat er sprake is van dyslexie. Wat kan ik nu doen?

Binnen iedere vestiging is een Schooladviseur werkzaam, deze onderhoudt de contacten met scholen in de regio. Indien nodig kan de Adviseur contact opnemen met uw school om het dossier in te zien. Neem hiervoor contact op met dichtstbijzijnde vestiging.

Kosten en vergoeding

Waarom komen alleen kinderen met ernstige dyslexie in aanmerking voor de vergoedingsregeling?

De vergoedingsregeling richt zich op de leerlingen die de meeste hinder ondervinden van hun problemen met het lezen en/of spellen bij het volgen van onderwijs. Het gaat om leerlingen waarbij sprake is van een forse achterstand in de ontwikkeling van het lezen en/of spellen, maar waarbij ook gerichte, extra begeleiding op school onvoldoende verbetering oplevert. Deze groep van kinderen met een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie is het meest gebaat bij diagnostiek en eventueel behandeling in de gezondheidszorg. Het is aan de diagnosticus om te bepalen of er sprake is van ‘ernstige’ enkelvoudige dyslexie (zie Kwaliteitsinstituut NKD, www.nkd.nl).

Kan een kind met dyslexie én ADHD in aanmerking komen voor vergoede behandeling?

Ja, mits de ADHD voldoende onder controle is en dus niet meer belemmerend werkt voor onderzoek of behandeling. Dit wordt door een diagnosticus beoordeeld. Ouders moeten wel duidelijk aangeven dat er sprake is van ADHD of een andere stoornis.

Volgens de school voldoet mijn kind niet aan de criteria voor een dyslexieonderzoek, maar ik denk toch dat er sprake is van dyslexie. Wat kan ik nu doen?

Binnen iedere vestiging is een Schooladviseur werkzaam, deze onderhoudt de contacten met scholen in de regio. Indien nodig kan de Adviseur contact opnemen met uw school om het dossier in te zien. Neem hiervoor contact op met dichtstbijzijnde vestiging.

Door wie wordt bepaald of mijn kind recht heeft op vergoeding?

Sinds 2015 is de gemeente verantwoordelijk voor de vergoeding van dyslexiezorg. Sommige gemeentes beoordelen zelf het leesdossier, andere gemeentes besteden dit uit aan de zorgaanbieder (bv. het RID). Als u wilt weten wat de afspraken zijn binnen uw gemeente kunt u contact opnemen met de dichtstbijzijnde vestiging.

Mijn kind heeft al een dyslexieverklaring, heeft hij/zij automatisch recht op vergoede zorg? 

De beoordelingscriteria (‘beoordelen/wanneer wel of niet vergoede diagnostiek) zijn:

  • Leeftijdgrens 7 tot 13 jaar:
    Onderzoek wordt vergoed bij kinderen die op 1 januari 2013 nog geen 13 jaar zijn en het basisonderwijs volgen;
  • Het effect van begeleiding op school:
    De school biedt eerst circa 6 maanden (3 keer à 20 minuten per week) extra begeleiding met een betrouwbare methode. Als er geen of te weinig vooruitgang is behaald, komt u in aanmerking voor vergoed onderzoek;
  • De ernst van de lees- en spellingproblemen:
    Op school moeten de leesprestaties van het kind E-scores zijn (bij de zwakste 10%). Ook mogen de leesprestaties D-scores zijn (bij de laagste 16%), maar dan moeten de spellingprestaties E-scores zijn (bij de zwakste 10%);
  • Andere problematiek:
    Als er sprake is van een andere problematiek (co-morbiditeit), dan moet deze problematiek onder controle zijn, zodat deze het onderzoek en de behandeling niet beïnvloedt. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met ons.

De beoordelingscriteria (‘beoordelen/wanneer wel of niet vergoede behandeling):

Behandeling wordt onder voorwaarden vergoed door de gemeente:

  • Leeftijdgrens 7 tot 13 jaar:
    Behandeling wordt vergoed bij kinderen die op 1 januari 2013 nog geen 13 jaar zijn en het basisonderwijs volgen;
  • De ernst van de lees- en spellingproblemen:
    De leesprestaties van het kind moeten E-scores zijn (bij de zwakste 10%). Ook mogen de leesprestaties D-scores zijn (bij de laagste 16%), maar dan moeten de spellingprestaties E-scores zijn (bij de zwakste 10%);
  • Andere problematiek:
    Als er sprake is van een andere problematiek (co-morbiditeit), dan moet deze problematiek onder controle zijn, zodat deze het onderzoek en de behandeling niet beïnvloedt. Bij vragen hierover kunt u contact opnemen met ons.
  • Op de dyslexie indicatoren vallen minimaal 2 testprestaties in de laagste 10%:
letter-klankkoppeling: nauwkeurigheid/ snelheid
klankverwerking: nauwkeurigheid /snelheid
snel benoemen: letters: snelheid
cijfers: snelheid
  • Geen alternatieve verklaringen en positief behandeladvies
    Wanneer er geen andere verklaringen voor de lees- en spellingproblemen zijn en de onderzoeker geeft een positief behandeladvies, dan wordt behandeling vergoed. Het behandeladvies is onder andere afhankelijk van de motivatie van zowel de ouder als het kind.
Wanneer komt een kind in aanmerking voor vergoede zorg?

De school moet de ernst van het lees- en spellingprobleem onderbouwen door aan te tonen dat er op 3 achtereenvolgende meetmomenten sprake is van een ernstige achterstand ondanks intensivering van begeleiding gedurende twee perioden.

Concreet betekent dit het volgende;

  1. De scores op de laatste 3 hoofdmetingen zijn;

Lezen (DMT toets): V- of E (onderste 10%)

OF

Lezen (DMT toets): V of D in combinatie met spelling V- of E

  1. Er is minimaal een half jaar extra begeleiding op zorgniveau 3 ingezet.
  2. Eventuele bijkomende problematiek (zoals bv. ADHD) is onder controle.
Zijn er kosten verbonden aan de dossierbeoordeling (screening)?

Nee. Tijdens de dossierbeoordeling toetsen wij of uw kind in aanmerking komt voor vergoede diagnostiek. Deze screening is kosteloos. Ook als blijkt dat uw kind niet in aanmerking komt voor vergoed onderzoek.

Behandeling

Zijn er wachtlijsten bij het RID?

Soms is er voor een bepaalde vestiging een wachtlijst. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders als dit aan de orde is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente. Hier kan het RID weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.

Waar vind ik meer informatie over wachttijden?

Bij het RID streven we ernaar de wachttijden zo kort mogelijk te houden. Wachttijden voor diagnostiek of behandeling variëren afhankelijk van de periode van het schooljaar. Voor de meest recente informatie neem telefonisch contact met ons op.

Wat is de totale behandelduur per behandeling?

Een behandeling duurt in totaal 50 minuten. De eerste 45 minuten gaat het kind met de behandelaar aan het werk. De laatste 5 minuten komt de ouder mee naar binnen en worden de thuiswerkopdrachten besproken met de ouder.

Wat heeft het RID precies nodig om te starten met het verlenen van dyslexiezorg?

Wij kunnen als dyslexieaanbieder starten met (vergoede) zorg voor basisschoolleerlingen als een dossier compleet is en het volgende betreft:

  • Leerlingvolgsysteem gegevens vanaf het eerste leerjaar (evt. van de groep)
  • Leerling dossier ingevuld en getekend door de intern begeleider van school
  • Handelingsplannen op gebied van lezen en spellen
  • Aan de criteria volgens protocol PDD&B 2.0 is voldaan. In sommige gemeenten bepaalt de gemeente of een kind door kan naar de vergoede zorg.

Wanneer wij een volledig dossier ontvangen kan het RID direct starten met zorg.

Kan een kind meteen bij het RID behandeld worden, als het diagnostisch onderzoek ergens anders heeft plaatsgevonden?

Dit is niet automatisch het geval. Dit hangt onder andere af van de gebruikte onderzoeksmethode en de inhoud van het onderzoeksverslag. De onderzoeker moet voldoende inzicht kunnen krijgen of het onderzoek gedegen is uitgevoerd en ook hebben we voldoende informatie nodig over het kind. Als er meer behoefte is aan informatie over of het uitgevoerde diagnostisch onderzoek volstaat, dan kan het RID dat verstrekken. Dan beoordelen we vrijblijvend of het uitgevoerde onderzoek afdoende is of dat aanvullend onderzoek nodig is. Of het een vergoede behandeling betreft hangt af van de ernst van de problematiek. Dit wordt bepaald door de gemeente.

Wat wordt van mij als ouder verwacht tijdens de behandeling?

De behandeling kan alleen succesvol zijn als zowel het kind als de ouder(s) gemotiveerd is/zijn. Actieve betrokkenheid ondersteunt het kind om met hun problemen aan de slag te gaan. Zij leveren een effort en ouders ook. Daarmee laten zij zien dat het belangrijk is.

Een kind oefent onder begeleiding van een oefenpartner. Meestal is dit een ouder. Het is noodzakelijk dat een kind 5 keer per week oefent. De duur van het oefenmoment per keer is 15 tot 20 minuten. Het kind krijgt hiervoor helder omschreven opdrachten mee, gekoppeld aan onze online oefensoftware met inlogcode (via www.gramma.nl). Aan het eind van iedere behandeling krijgt een ouder een korte uitleg over de nieuwe huiswerkopdrachten.

Mag een dyslexiebehandeling onder schooltijd plaatsvinden?

Ja, dyslexiebehandeling onder schooltijd mag. Behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie gebeurt op indicatie. Een bezoek aan een dyslexiebehandelaar geldt daarom als geoorloofd verzuim. U mag als school hier vrij voor geven zonder te moeten aantonen dat de behandeling te zien is als onderdeel van het onderwijsprogramma. U moet bij het verlenen van toestemming wel afwegen in hoeverre de afwezigheid van de leerling invloed heeft op de uitvoering van het reguliere onderwijsprogramma. Een argument voor het verlenen van toestemming kan zijn dat het het onderwijs belang heeft bij de dyslexiebehandeling. Het kind mist weliswaar schooltijd, maar krijgt in die tijd individuele specialistische zorg, waardoor het onderwijsrendement hoger wordt. Bovendien is bij jonge kinderen (7-9 jaar) dyslexiebehandeling na schooltijd door vermoeidheid vaak minder effectief. 

Hoe denkt het RID over alternatieve behandelmethodes zoals bv. de X-lens?

Effectieve dyslexiebehandeling heeft in ieder geval aandacht voor het lezen en spellen zelf en voor klankelementen in woorden. Het RID raadt behandeling door middel van medicatie, bewegingsoefeningen (sensomotorische therapie), speciale brillen en lichtflitsen af, omdat in wetenschappelijk onderzoek geen bewijs is gevonden voor hun werkzaamheid. Deze opvatting is overeenkomstig die van het NKD,  Balans, het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling en Stichting Dyslexie Nederland.

Worden compenserende hulpmiddelen ook vergoed?

Nee, programma’s zoals Kurzweil of Sprint worden niet vergoed en moeten particulier aangeschaft worden. Het RID verkoopt deze hulpmiddelen niet.

Waarom behandelt het RID binnen het Instituut?

Het RID behandelt altijd vanuit vaste behandellocaties, maar steeds vaker worden dergelijke behandellocaties geopend binnen scholen zodat we voor steeds meer kinderen bereikbaar zijn. Aan het behandelen op een school stellen wij echter strikte voorwaarden. Zo vinden wij het erg belangrijk dat behandelingen plaatsvinden in een rustige ruimte met zo min mogelijk afleiding. Daarnaast hechten wij veel waarde aan het contact met de ouder omdat zij verantwoordelijk zijn voor de begeleiding thuis.

Wie bepaalt bij welk instituut een kind wordt onderzocht en behandeld?

Ouders en kinderen hebben keuzevrijheid. Zij mogen zelf kiezen bij welke aanbieder zij zich willen aanmelden. Het is wel belangrijk dat een dyslexiezorgaanbieder een contract heeft met de gemeente waarin het kind woonachtig is. Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij een kwaliteitsinstituut zoals het NKD (Nederlands kwaliteitsinstituut Dyslexie). Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel.

Nazorg

Wat kan de school doen nadat een leerling de dyslexiebehandeling heeft afgesloten?

Veel kinderen met dyslexie blijven problemen houden, ook nadat de behandeling is afgerond: dyslexie heb je voor het leven. Als de behandeling stopt, dan wordt er door de behandelaar een eindverslag opgesteld. De behandelaar kan in dit verslag gerichte aanwijzingen geven voor de aanpak op school of geeft specifiek behandelmateriaal mee waar op school of thuis mee gewerkt kan worden. Een leerling die uit behandeling komt heeft baat bij voldoende ondersteuning op school. Hoe die ondersteuning eruit ziet is afhankelijk van de ernst en de aard van het probleem en de motivatie van de leerling. Het is belangrijk dat de verschillende partijen – ouders, school, kind – rond de tafel zitten om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bespreken. Het is wenselijk om de afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld op een ‘dyslexiekaart’.

Dyslexie

Zijn er wachtlijsten bij het RID?

Soms is er voor een bepaalde vestiging een wachtlijst. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders als dit aan de orde is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente. Hier kan het RID weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.

Wat heeft het RID precies nodig om te starten met het verlenen van dyslexiezorg?

Wij kunnen als dyslexieaanbieder starten met (vergoede) zorg voor basisschoolleerlingen als een dossier compleet is en het volgende betreft:

  • Leerlingvolgsysteem gegevens vanaf het eerste leerjaar (evt. van de groep)
  • Leerling dossier ingevuld en getekend door de intern begeleider van school
  • Handelingsplannen op gebied van lezen en spellen
  • Aan de criteria volgens protocol PDD&B 2.0 is voldaan. In sommige gemeenten bepaalt de gemeente of een kind door kan naar de vergoede zorg.

Wanneer wij een volledig dossier ontvangen kan het RID direct starten met zorg.

Kan er bij een kind met alleen spellingproblemen ook sprake zijn van dyslexie?

Ja dat kan, onderzoek en behandeling bij deze kinderen kan echter niet plaatsvinden binnen de vergoedingsregeling. Wij hanteren de volgende tarieven:

Basisschoolleerlingen
Dyslexie diagnostiek (14,5 uur) € 1.196,25
Dyslexie diagnostiek verkort (11,5 uur) € 948,75
Behandeling per 50 minuten € 82,50

Wat zijn effectieve methodes om leerlingen met leesproblemen op zorgniveau 3 te ondersteunen?

Zijn er twijfels of er met de geboden hulp aan de criteria wordt voldaan? De Adviseurs van het RID hebben een overzicht met goedgekeurde methodes. Het is altijd mogelijk om een vraag te overleggen met één van onze Adviseurs. Neem contact op met de dichtstbijzijnde vestiging.

Wat kan de school doen nadat een leerling de dyslexiebehandeling heeft afgesloten?

Veel kinderen met dyslexie blijven problemen houden, ook nadat de behandeling is afgerond: dyslexie heb je voor het leven. Als de behandeling stopt, dan wordt er door de behandelaar een eindverslag opgesteld. De behandelaar kan in dit verslag gerichte aanwijzingen geven voor de aanpak op school of geeft specifiek behandelmateriaal mee waar op school of thuis mee gewerkt kan worden. Een leerling die uit behandeling komt heeft baat bij voldoende ondersteuning op school. Hoe die ondersteuning eruit ziet is afhankelijk van de ernst en de aard van het probleem en de motivatie van de leerling. Het is belangrijk dat de verschillende partijen – ouders, school, kind – rond de tafel zitten om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bespreken. Het is wenselijk om de afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld op een ‘dyslexiekaart’.

Hoe beoordeel ik leerlingen die gedoubleerd hebben?

Indien het gaat om een huidige doublure of doublure in het vorige schooljaar, mogen de ruwe scores van de leerling op de leestoetsen vergeleken worden met die van een groep hoger (behalve wanneer wordt getwijfeld aan de effectiviteit van het onderwijs gedurende die periode). Voor spellingtoetsen mag de norm niet veranderd worden.

Wat wordt bedoeld met 'enkelvoudige' dyslexie?

‘Enkelvoudig’ betekent dat er bij de leerling naast dyslexie geen sprake is van een of meer andere (leer)stoornissen, die belemmerend werken (dit wordt ook wel comorbiditeit genoemd).

Gelden er andere criteria voor kinderen die hoogbegaafd zijn?

Hoogbegaafde leerlingen met leesproblemen of dyslexie zijn niet zo makkelijk te signaleren. Deze kinderen zijn soms in staat om hun leesproblemen te compenseren waardoor ze niet op drie meetmomenten een V- (of E) score halen. Er zijn geen wettelijk vastgestelde richtlijnen voor deze leerlingen. Dergelijke casussen kunnen per individueel geval verschillen. Neem contact op met het RID om te bekijken wat er precies mogelijk is.

Waarom komen alleen kinderen met ernstige dyslexie in aanmerking voor de vergoedingsregeling?

De vergoedingsregeling richt zich op de leerlingen die de meeste hinder ondervinden van hun problemen met het lezen en/of spellen bij het volgen van onderwijs. Het gaat om leerlingen waarbij sprake is van een forse achterstand in de ontwikkeling van het lezen en/of spellen, maar waarbij ook gerichte, extra begeleiding op school onvoldoende verbetering oplevert. Deze groep van kinderen met een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie is het meest gebaat bij diagnostiek en eventueel behandeling in de gezondheidszorg. Het is aan de diagnosticus om te bepalen of er sprake is van ‘ernstige’ enkelvoudige dyslexie (zie Kwaliteitsinstituut NKD, www.nkd.nl).

Dyscalculie

Is dyscalculie eigenlijk wel te behandelen?

Hoewel kinderen met dyscalculie vaak een hardnekkig rekenprobleem hebben, kunnen de rekenvaardigheden van kinderen met dyscalculie zeker verbeterd worden als er op de juiste manier structureel aan gewerkt wordt. Vaak gaat de aanbieding van de leerstof op school voor deze leerlingen veel te snel. Doordat zij de basis missen kunnen zij meer complexe rekenvaardigheden ook niet eigen maken. Door juist terug te gaan naar het begin en dan langzaam op te bouwen kan die basis verstevigd worden. Zij kunnen dan op school ook beter meekomen en hun zelfredzaamheid wordt vergroot (denk bijvoorbeeld aan geld rekenen en klokkijken).

Wanneer heeft een kind nou rekenproblemen en wanneer spreek je van dyscalculie?

Lang niet alle kinderen met rekenproblemen hebben ook dyscalculie. Rekenproblemen kunnen meerdere oorzaken hebben. Soms hebben kinderen op school bepaalde stof niet goed begrepen waardoor de basis niet goed gelegd is. Soms is er sprake van andere problemen, zoals aandachtsproblemen of dyslexie, die ervoor zorgen dat de rekenontwikkeling niet goed verloopt. Om dyscalculie vast te stellen is het daarom nodig om een uitgebreid onderzoek in te gaan. Als ouder of school kun je alvast op de volgende punten letten:

  • is het probleem hardnekkig? Blijven de problemen bestaan ondanks veel extra hulp op school?
  • Zijn de problemen ernstig en langdurend? Is bijvoorbeeld meerdere keren achter elkaar een onvoldoende score behaald op het leerling volgsysteem?
  • Zijn de rekenproblemen opvallend wanneer gekeken wordt naar de verdere ontwikkeling van het kind?
  • Zijn de rekenproblemen breed en betreffen ze ook de basis van het rekenen? Dus niet alleen complexe rekenvaardigheden, zoals procenten en breuken of meetkunde, maar juist ook vaardigheden als relatief simpele optel- en aftreksommen?
  • Is er sprake van een moeizaam rekenbegrip, bijvoorbeeld wat houdt een som als 4×5 eigenlijk in, hoe los ik een som als 15-7 op?
  • Is er sprake (geweest) van problemen met het getalinzicht: wat is meer/minder, waar hoort een getal op een getallenlijn, vooruit- en terugtellen?

Als op het grootste deel van bovenstaande vragen met ‘ja’ beantwoord wordt dan kan het raadzaam zijn contact op te nemen met het RID.

Komen dyscalculie en dyslexie vaker samen voor?

Kinderen met dyslexie hebben wel vaker rekenproblemen (30-40% van de kinderen met dyslexie heeft ook enige vorm van rekenproblemen). Soms betreft dit bijvoorbeeld alleen het lezen en schrijven van grote getallen en het automatiseren van de tafeltjes. In zo’n geval spreken we niet van een specifieke rekenstoornis: de rekenproblemen zijn dan een gevolg van de dyslexie. Echter, bij een deel van de kinderen met dyslexie (10-20%) is er meer aan de hand. De rekenproblemen zijn dan veel breder dan alleen automatiseringsproblemen, het rekenbegrip is verstoord en er is weinig inzicht in getallen. In zo’n geval spreek je dan van dyscalculie.

Kan dyscalculie eigenlijk wel vastgesteld worden?

Net als dyslexie kan dyscalculie na een uitgebreid diagnostisch onderzoek zeker vastgesteld worden. Het komt wel eens voor dat de diagnose moeilijk te stellen is, omdat bijvoorbeeld de hulp op school nog niet voldoende geweest is om de hardnekkigheid vast te stellen. Of omdat er meerdere factoren meespelen die de rekenproblemen kunnen verklaren. In zo’n geval zullen wij school en ouders zo goed mogelijk adviseren over een mogelijk vervolgtraject.

Wordt dyscalculiezorg vergoed?

Nee, helaas zijn er landelijk nog geen afspraken gemaakt over het vergoeden van dyscalculiezorg. Onderzoek en behandeling vindt nu nog plaats op particuliere basis. Klik hier voor de tarieven.

 

Keuze zorgaanbieder

Zijn er wachtlijsten bij het RID?

Soms is er voor een bepaalde vestiging een wachtlijst. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders als dit aan de orde is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente. Hier kan het RID weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een zorgaanbieder?

Het is belangrijk om op verschillende punten te letten:

  • Alle zorgaanbieders (dyslexiezorg) moeten werken volgens het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 2.0 voor de zorg.
  • Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD).
  • Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel. 
  • Kies een zorgaanbieder waarbij je een goed gevoel hebt.
  • Aanvullend kunt u kijken naar de mening van eerdere cliënten. Het RID doet regelmatig een cliënttevredenheidsonderzoek.

Behandeling

Wat heeft het RID precies nodig om te starten met het verlenen van dyslexiezorg?

Wij kunnen als dyslexieaanbieder starten met (vergoede) zorg voor basisschoolleerlingen als een dossier compleet is en het volgende betreft:

  • Leerlingvolgsysteem gegevens vanaf het eerste leerjaar (evt. van de groep)
  • Leerling dossier ingevuld en getekend door de intern begeleider van school
  • Handelingsplannen op gebied van lezen en spellen
  • Aan de criteria volgens protocol PDD&B 2.0 is voldaan. In sommige gemeenten bepaalt de gemeente of een kind door kan naar de vergoede zorg.

Wanneer wij een volledig dossier ontvangen kan het RID direct starten met zorg.

Ik heb een leerling waarbij ik twijfel of aan de criteria wordt voldaan, wat kan ik doen?

Neem contact op met de Adviseur van de dichtstbijzijnde vestiging. Zie ook de Toelichting richtlijnen vergoede zorg:

Voorwaarden vergoeding dyslexieonderzoek via de gemeente

Mag een dyslexiebehandeling onder schooltijd plaatsvinden?

Ja, dyslexiebehandeling onder schooltijd mag. Behandeling van ernstige, enkelvoudige dyslexie gebeurt op indicatie. Een bezoek aan een dyslexiebehandelaar geldt daarom als geoorloofd verzuim. U mag als school hier vrij voor geven zonder te moeten aantonen dat de behandeling te zien is als onderdeel van het onderwijsprogramma. U moet bij het verlenen van toestemming wel afwegen in hoeverre de afwezigheid van de leerling invloed heeft op de uitvoering van het reguliere onderwijsprogramma. Een argument voor het verlenen van toestemming kan zijn dat het het onderwijs belang heeft bij de dyslexiebehandeling. Het kind mist weliswaar schooltijd, maar krijgt in die tijd individuele specialistische zorg, waardoor het onderwijsrendement hoger wordt. Bovendien is bij jonge kinderen (7-9 jaar) dyslexiebehandeling na schooltijd door vermoeidheid vaak minder effectief. 

Hoe denkt het RID over alternatieve behandelmethodes zoals bv. de X-lens?

Effectieve dyslexiebehandeling heeft in ieder geval aandacht voor het lezen en spellen zelf en voor klankelementen in woorden. Het RID raadt behandeling door middel van medicatie, bewegingsoefeningen (sensomotorische therapie), speciale brillen en lichtflitsen af, omdat in wetenschappelijk onderzoek geen bewijs is gevonden voor hun werkzaamheid. Deze opvatting is overeenkomstig die van het NKD,  Balans, het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling en Stichting Dyslexie Nederland.

Wie bepaalt bij welk instituut een kind wordt onderzocht en behandeld?

Ouders en kinderen hebben keuzevrijheid. Zij mogen zelf kiezen bij welke aanbieder zij zich willen aanmelden. Het is wel belangrijk dat een dyslexiezorgaanbieder een contract heeft met de gemeente waarin het kind woonachtig is. Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij een kwaliteitsinstituut zoals het NKD (Nederlands kwaliteitsinstituut Dyslexie). Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel.

Kosten en vergoeding

Ik heb een leerling waarbij ik twijfel of aan de criteria wordt voldaan, wat kan ik doen?

Neem contact op met de Adviseur van de dichtstbijzijnde vestiging. Zie ook de Toelichting richtlijnen vergoede zorg:

Voorwaarden vergoeding dyslexieonderzoek via de gemeente

Waarom komen alleen kinderen met ernstige dyslexie in aanmerking voor de vergoedingsregeling?

De vergoedingsregeling richt zich op de leerlingen die de meeste hinder ondervinden van hun problemen met het lezen en/of spellen bij het volgen van onderwijs. Het gaat om leerlingen waarbij sprake is van een forse achterstand in de ontwikkeling van het lezen en/of spellen, maar waarbij ook gerichte, extra begeleiding op school onvoldoende verbetering oplevert. Deze groep van kinderen met een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie is het meest gebaat bij diagnostiek en eventueel behandeling in de gezondheidszorg. Het is aan de diagnosticus om te bepalen of er sprake is van ‘ernstige’ enkelvoudige dyslexie (zie Kwaliteitsinstituut NKD, www.nkd.nl).

Kan een kind met dyslexie én ADHD in aanmerking komen voor vergoede behandeling?

Ja, mits de ADHD voldoende onder controle is en dus niet meer belemmerend werkt voor onderzoek of behandeling. Dit wordt door een diagnosticus beoordeeld. Ouders moeten wel duidelijk aangeven dat er sprake is van ADHD of een andere stoornis.

Wanneer komt een kind in aanmerking voor vergoede zorg?

De school moet de ernst van het lees- en spellingprobleem onderbouwen door aan te tonen dat er op 3 achtereenvolgende meetmomenten sprake is van een ernstige achterstand ondanks intensivering van begeleiding gedurende twee perioden.

Concreet betekent dit het volgende;

  1. De scores op de laatste 3 hoofdmetingen zijn;

Lezen (DMT toets): V- of E (onderste 10%)

OF

Lezen (DMT toets): V of D in combinatie met spelling V- of E

  1. Er is minimaal een half jaar extra begeleiding op zorgniveau 3 ingezet.
  2. Eventuele bijkomende problematiek (zoals bv. ADHD) is onder controle.

Nazorg

Wat kan de school doen nadat een leerling de dyslexiebehandeling heeft afgesloten?

Veel kinderen met dyslexie blijven problemen houden, ook nadat de behandeling is afgerond: dyslexie heb je voor het leven. Als de behandeling stopt, dan wordt er door de behandelaar een eindverslag opgesteld. De behandelaar kan in dit verslag gerichte aanwijzingen geven voor de aanpak op school of geeft specifiek behandelmateriaal mee waar op school of thuis mee gewerkt kan worden. Een leerling die uit behandeling komt heeft baat bij voldoende ondersteuning op school. Hoe die ondersteuning eruit ziet is afhankelijk van de ernst en de aard van het probleem en de motivatie van de leerling. Het is belangrijk dat de verschillende partijen – ouders, school, kind – rond de tafel zitten om de mogelijkheden en onmogelijkheden te bespreken. Het is wenselijk om de afspraken vast te leggen, bijvoorbeeld op een ‘dyslexiekaart’.

Keuze zorgaanbieder

Zijn er wachtlijsten bij het RID?

Soms is er voor een bepaalde vestiging een wachtlijst. Dit communiceren wij duidelijk naar ouders als dit aan de orde is. Soms wordt een deel van de wachttijd ook veroorzaakt doordat er gewacht moet worden op de toestemming vanuit de gemeente. Hier kan het RID weinig invloed op uitoefenen. Ouders kunnen deze wachttijd soms verminderen door de aanvraag goed in de gaten te houden en bij vertraging contact te zoeken met de desbetreffende gemeente.

Waar moet je op letten bij het kiezen van een zorgaanbieder?

Het is belangrijk om op verschillende punten te letten:

  • Alle zorgaanbieders (dyslexiezorg) moeten werken volgens het Protocol Dyslexie Diagnostiek & Behandeling 2.0 voor de zorg.
  • Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij het Nederlands Kwaliteitsinstituut Dyslexie (NKD).
  • Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel. 
  • Kies een zorgaanbieder waarbij je een goed gevoel hebt.
  • Aanvullend kunt u kijken naar de mening van eerdere cliënten. Het RID doet regelmatig een cliënttevredenheidsonderzoek.

Behandeling

Hoe denkt het RID over alternatieve behandelmethodes zoals bv. de X-lens?

Effectieve dyslexiebehandeling heeft in ieder geval aandacht voor het lezen en spellen zelf en voor klankelementen in woorden. Het RID raadt behandeling door middel van medicatie, bewegingsoefeningen (sensomotorische therapie), speciale brillen en lichtflitsen af, omdat in wetenschappelijk onderzoek geen bewijs is gevonden voor hun werkzaamheid. Deze opvatting is overeenkomstig die van het NKD,  Balans, het Protocol Dyslexie Diagnostiek en Behandeling en Stichting Dyslexie Nederland.

Wie bepaalt bij welk instituut een kind wordt onderzocht en behandeld?

Ouders en kinderen hebben keuzevrijheid. Zij mogen zelf kiezen bij welke aanbieder zij zich willen aanmelden. Het is wel belangrijk dat een dyslexiezorgaanbieder een contract heeft met de gemeente waarin het kind woonachtig is. Daarnaast is het belangrijk dat een aanbieder is aangesloten bij een kwaliteitsinstituut zoals het NKD (Nederlands kwaliteitsinstituut Dyslexie). Ook het wetenschappelijk kunnen aantonen van de effecten van de behandeling is essentieel.

Kosten en vergoeding

Waarom komen alleen kinderen met ernstige dyslexie in aanmerking voor de vergoedingsregeling?

De vergoedingsregeling richt zich op de leerlingen die de meeste hinder ondervinden van hun problemen met het lezen en/of spellen bij het volgen van onderwijs. Het gaat om leerlingen waarbij sprake is van een forse achterstand in de ontwikkeling van het lezen en/of spellen, maar waarbij ook gerichte, extra begeleiding op school onvoldoende verbetering oplevert. Deze groep van kinderen met een vermoeden van ernstige enkelvoudige dyslexie is het meest gebaat bij diagnostiek en eventueel behandeling in de gezondheidszorg. Het is aan de diagnosticus om te bepalen of er sprake is van ‘ernstige’ enkelvoudige dyslexie (zie Kwaliteitsinstituut NKD, www.nkd.nl).

Kan een kind met dyslexie én ADHD in aanmerking komen voor vergoede behandeling?

Ja, mits de ADHD voldoende onder controle is en dus niet meer belemmerend werkt voor onderzoek of behandeling. Dit wordt door een diagnosticus beoordeeld. Ouders moeten wel duidelijk aangeven dat er sprake is van ADHD of een andere stoornis.

Wanneer komt een kind in aanmerking voor vergoede zorg?

De school moet de ernst van het lees- en spellingprobleem onderbouwen door aan te tonen dat er op 3 achtereenvolgende meetmomenten sprake is van een ernstige achterstand ondanks intensivering van begeleiding gedurende twee perioden.

Concreet betekent dit het volgende;

  1. De scores op de laatste 3 hoofdmetingen zijn;

Lezen (DMT toets): V- of E (onderste 10%)

OF

Lezen (DMT toets): V of D in combinatie met spelling V- of E

  1. Er is minimaal een half jaar extra begeleiding op zorgniveau 3 ingezet.
  2. Eventuele bijkomende problematiek (zoals bv. ADHD) is onder controle.

RID bij jou in de buurt

Postcode of plaatsnaam
Gebruik mijn huidige locatie