Mik: 'Maak er geen nadeel van, maar een voordeel'
Mik is bij RID in behandeling voor dyslexie. Ze vertelt over haar behandelaar en wat ze van het huiswerk vindt. Ook de moeder van Mik deelt haar ervaring.
Mik: "Mijn RID-juf Francijn vind ik heel lief. Ze is altijd vrolijk, maakt grapjes en heeft leuke kleding aan. Ze heeft ook leuk haar! Daar zit ze dan vaak mee te spelen als ik aan het oefenen ben. En ze kan heel mooi schrijven! Ik merk dat ik zelf ook mooier ben gaan schrijven sinds ik bij RID ben. Ook merk ik dat ik niet meer zoveel moeite heb met lezen en maak ik minder foutjes met woordjes schrijven."
Het is leuk, je moet er ook een plezier in zien in plaats van iets negatiefs. Maak er geen nadeel van maar een voordeel, want je wordt er wel beter van!"
Mik vertelt verder: "Francijn helpt me door de regels uit te leggen. Ze zet altijd samen met mij het huiswerk klaar. Het huiswerk gaat goed, maar soms vind ik het wel veel. Het wordt ook steeds meer, eerst had ik nog maar 1 dingetje en nu twee rijen vol! Ik oefenen altijd 5 keer in de week, maar soms als we veel feestjes hebben of als ik mijn kamer moet opruimen komen we er bijna niet aan toe. Dan wil ik graag nog even buitenspelen, maar moet ik toch eerst oefenen.
Maar wat ik er wel leuk aan vind is dat ik meer tijd kan doorbrengen met mama. Tijdens het oefenen maken we er echt een feestje van, met kokosrotsjes, snoep en krullen! Iedere keer als ik goed geoefend heb krijg ik een krul. Bij 10 krullen mag ik een cadeautje uitzoeken. Soms doen mama en ik een oefening samen, dan lezen mama en ik om de beurt een woord. Als ik dan een fout eruit haal bij mama krijg ik een extra krul en als mama een fout ontdekt bij mij moet ik de krul weer inleveren. Of als we naar Terschelling gaan en gaan wandelen in de duinen verzinnen we spelletjes om te oefenen met de woorden. Zo proberen we het iedere keer een beetje leuk te maken."
"Wereldreis vind ik echt cool! Je krijgt iedere keer wat anders te zien en de gekke geluidjes vind ik heel leuk! Riddel ziet er ook grappig uit. Ik denk vaak bij dingen dat het echt een beetje leeft en dat ik er een band mee opbouw. Dat heb ik nu ook met Riddel.
Mijn tip voor andere kinderen die dyslexie hebben en bij het RID komen: “Goed je best doen. Het is leuk, je moet er ook een plezier in zien in plaats van iets negatiefs. Maak er geen nadeel van maar een voordeel, want je wordt er wel beter van!”
Josta, de moeder van Mik, vertelt verder: "Door oplettendheid van de juf van Mik zijn wij bij RID terechtgekomen. De juf van groep 3 van de basisschool had al een beetje twijfels en in groep 4 is Mik getest en zijn we doorverwezen naar RID. We zijn er heel blij mee, maar het is goed om te weten voor ouders dat het een intensief traject is. Het huiswerk vergt veel tijd en het consequent zijn met oefenen vraagt soms veel van je. Vooral nu het buiten zo’n lekker weer wordt! Dan wil Mik graag buitenspelen maar moet ik toch zeggen: ‘Eerst nog even RID’en!’ Maar over een heel jaar gezien kun je de keren dat we het oefenen hebben overgeslagen op 1 hand tellen denk ik. En maar goed ook, want je ziet dat de oefeningen succes hebben. Ik zie Mik zelf vooruitgaan, op school is ze vooruitgegaan, ze maakt haar toetsen beter en haar zelfvertrouwen is veel groter dan voorheen.
Thuis zitten we goed in het ritme en dan hoort RID er helemaal bij. Maar als we op vakantie zijn is het vaak lastig om een nieuw ritme te vinden. En een goede internetverbinding! Bijvoorbeeld tijdens de zomervakantie. Van de 6 weken hebben we 4 weken zeker heel intensief getraind. Maar tijdens onze vakantie in Italië in de tent hebben we een weekje niet geoefend. Heel toevallig stonden we toen met onze tent naast een medewerker van RID en zij vertelde ons dat het ook best heel goed is om een weekje rust te hebben.
Mik haar kleine broertje van 6 vindt wereldreis ook helemaal leuk! Die gaat terug naar het begin van de reis en kan gewoon alle klanken al en leert zo woordjes! Dat is nog eens een mooie positieve bijkomstigheid. Mik heeft door naar RID te gaan niet alleen zichzelf geholpen, maar ook haar broertje!"
Onze ondersteuning
Als je leerling moeite heeft met leren lezen en spellen, dan zal je als leerkracht in de klas extra uitleg en passende oefenstof aanbieden. Helpt dit je leerling niet voldoende vooruit, dan is het belangrijk dat er tijdig intensievere ondersteuning volgt. Vaak gebeurt dit in kleine groepjes buiten de klas (remedial teaching). Is de taalachterstand ernstig en hardnekkig, dan is er mogelijk sprake van dyslexie. Je leerling kan dan bij RID terecht voor een diagnostisch onderzoek en een behandeling.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- TaalKr8
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b