Remedial teaching op school: hoe pakken zij het aan?
Vraag je je weleens af hoe andere scholen invulling geven aan de zorg voor leerlingen op ondersteuningsniveau 3? Onze remedial teachers Lotte Klijnjan (regio Amsterdam) en Anke Mertens (regio Nijmegen) geven je een inkijkje in hoe zij in nauwe samenwerking scholen ontzorgen. Als RT’er begeleiden zij groepjes kinderen op school met de OefenKr8-aanpak. In dit interview lees je hoe zij dit doen en wat hun ervaringen zijn.
Verder lezen
Hoe daag ik leerlingen uit die zichzelf al hebben leren lezen?
Soms kunnen leerlingen al lezen voordat het leesonderwijs begint. Er wordt dan vaak gezegd dat ze zichzelf hebben leren lezen, maar dat is onwaarschi
Maak van iedere leerling een gemotiveerde en succesvolle lezer
Iedere leerkracht wil natuurlijk dat zijn of haar groep een échte leesklas wordt. Wij zijn ervan overtuigd dat je van iedere leerling een gemotiveerd
De uitdagingen van leerlingen met een NT2-achtergrond met de Nederlandse letter-klankkoppelingen
Elke taal heeft zijn eigen set klanken. Gemiddeld hebben talen ongeveer 35 verschillende klanken. In het Nederlands hebben we er -afhankelijk van de
Trainers gezocht voor Leesbevorderingsproject #BOOK!
Binnen het programma “Kansrijke Interventies” van het NRO starten we komend schooljaar (2024-2025) met #BOOK, een boekenclub voor VSO-scholen (cluste
Herken de belangrijkste 8 symptomen bij een kind met vermoedelijk dyslexie
Waar kan je ,dyslexie, bij een kind aan herkennen? Dit is niet altijd gemakkelijk. Er zijn verschillende aanwijzingen die kunnen duiden op deze leers
Welke hulpmiddelen bieden scholen bij dyslexie?
De orthopedagoog of psycholoog die ,dyslexie, heeft vastgesteld bij een kind, maakt meestal een verslag op maat met daarin tips voor school. Bijvoorb
Klankkr8 effectstudie (NRO Kansrijke Interventies)
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
Strips lezen? Jazeker!
Er wordt soms gedacht dat je kinderen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefene
Laat je jouw leerling met leesproblemen strips lezen?
Er wordt soms gedacht dat je leerlingen die moeite hebben met leren lezen beter geen strips kunt geven. Strips zouden minder kansen bieden om te oefe
Veelgestelde vraag: 'Ondersteuningsniveaus, wat houdt dat eigenlijk in?'
Leerlingen krijgen op school in verschillende vormen ondersteuning om hun ontwikkeldoelen te halen. Voor de ene leerling volstaat het reguliere lesaa