Hoe herken je dyslexie in de klas?
Een vraag die regelmatig wordt gesteld is hoe je dyslexie kunt herkennen bij een leerling die op alle vakken onvoldoende scoort. Er kan dan twijfel ontstaan of de onvoldoende resultaten op het gebied van lezen en spellen te verklaren zijn door dyslexie of vanuit een algeheel leerprobleem.
Er is een aantal punten belangrijk om goed te bekijken:
- Inzoomen op de vaardigheidsscores. Mogelijk boekt de leerling wel vooruitgang op de andere vakken in vaardigheidsscores en niet bij technisch lezen (en spelling).
- Wat is de invloed van extra ondersteuning? Is hier onderscheid te zien tussen de invloed van extra ondersteuning op technisch lezen en spelling en bijvoorbeeld rekenen? Zoom weer in op de vaardigheidsscores.
- Welke kenmerken zie je van dyslexie? Bv. moeite met automatiseren, de letter-klankkoppeling en/of fonologische verwerking.
- Is er sprake van een familiair risico op dyslexie?
Indien bovenstaande vragen voldoende reden geven om meer aan dyslexie te denken dan aan een algemeen leerprobleem, kan een aanvraag gedaan worden voor een vergoed onderzoek naar dyslexie. Geef in de aanvraag duidelijk aan waarom er gedacht wordt aan dyslexie.
Dyslexie en dyscalculie komt regelmatig samen voor bij kinderen. Dit kan ook een verklaring bieden voor de onvoldoende resultaten op alle vakgebieden."
Indien er toch nog twijfel is, zal er eerst een intelligentieonderzoek gedaan moeten worden. Het is mogelijk het intelligentieonderzoek te doen bij RID. Daarna kan bekeken worden of een dyslexieonderzoek wel of niet geadviseerd wordt.
Let op: dyslexie en dyscalculie komt regelmatig samen voor bij kinderen. Dit kan ook een verklaring bieden voor de onvoldoende resultaten op alle vakgebieden. Casuïstiek kan altijd besproken worden met onze onderwijsadviseurs.
Meer weten?
Heb je behoefte aan meer informatie of wil je graag even sparren over een leerling met (mogelijke) dyslexie? Neem gerust contact met ons op, onze onderwijsadviseurs beantwoorden je vragen graag.
Ook sturen wij je school graag brochures voor ouders. Hierin kunnen zij alles nalezen over de mogelijkheden voor onderzoek en behandeling.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- TaalKr8
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b