Webinars onderwijs-professionals
Voor onderwijsprofessionals in het basisonderwijs organiseert RID regelmatig webinars met diverse interessante onderwerpen, live en on-demand. Een actueel overzicht vind je hier.

Kies categorie |
|
Voor onderwijsprofessionals in het basisonderwijs organiseert RID regelmatig webinars met diverse interessante onderwerpen, live en on-demand. Een actueel overzicht vind je hier.
Het boek Effectief lees- en spellingonderwijs van Madelon van den Boer (docent en onderzoeker UvA) en Sebastián Aravena (onderzoeker en directeur Inhoud & Ontwikkeling RID) slaat een brug van de wetenschap naar dagelijkse situaties in de klas. Aan de hand van vragen uit de dagelijkse onderwijspraktijk krijg je een bondig overzicht van relevante thema’s en inzichten rondom lezen en spellen. Het boek informeert, inspireert en geeft handvatten die direct in het onderwijs kunnen worden toegepast.
Vrijdag 10 maart heeft RID Amersfoort bezoek gehad van het Tweede Kamer-lid Caroline van der Plas van de BBB (BoerBurgerBeweging). Volgens de visie van Caroline van der Plas moeten alle leerlingen die extra specialistische hulp nodig hebben, dit krijgen. Nu is dit (met uitzondering van kinderen met ED) alleen bereikbaar voor kinderen van ouders die dit kunnen betalen.
Dr. Sebastián Aravena, directeur Inhoud & Ontwikkeling bij RID, was onlangs te gast in de ExpertCast, de podcast van ANP Business. In gesprek met Luna van der Waarde vertelt hij over het leesonderwijs in Nederland, waarom de leesvaardigheid hier minder is dan in andere landen en waarom het letteronderwijs al vóór groep 3 serieuzer aangepakt moet worden als basis voor een goede leesvaardigheid bij kinderen.
KlankKr8 is door het NRO uitgekozen als één van de kansrijke interventies voor het onderwijs. Eerder onderzoek op kleine schaal liet positieve resultaten zien. Om te onderzoeken of de positieve resultaten ook op grote schaal aan de orde zijn, werkt RID mee aan een effectstudie. Graag informeren wij je over de mogelijkheid om deel te nemen aan dit onderzoek.
Maar liefst 180 bezoekers lieten een kaartje achter om mee te dingen naar het KlankKr8 abonnement. Na de loting is De Singelier uit Diever als winnaar uit de bus gekomen.
Wanneer leerlingen ondanks intensieve ondersteuning op school veel moeite houden met taal of rekenen, komen ze in aanmerking voor onderzoek en eventueel specialistische behandeling. Hoe gaat dat nu eigenlijk in zijn werk? Marieke en Miranca, twee van onze vele deskundige behandelaren, geven je een kijkje in de keuken.
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met collega's breed op school te borgen. De wil is er, maar waar te starten? Florianne Wisman, senior onderwijsexpert bij RID, neemt je mee in een gestructureerde aanpak, waarmee in korte tijd écht stappen gezet kunnen worden.
Wij ontvangen veel vragen van scholen en denken graag mee over het effectief ondersteunen van leerlingen die achterblijven op taal of rekenen. Dit zijn 2 vragen én de antwoorden, gericht op ondersteuningsniveau 3 en 4
Vraag je je weleens af hoe andere scholen invulling geven aan de zorg voor leerlingen op ondersteuningsniveau 3? Onze remedial teachers geven je een inkijkje in hoe zij in nauwe samenwerking scholen ontzorgen. Als RT’er begeleiden zij groepjes kinderen op school met de OefenKr8-aanpak.
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te blijven lezen, ook al gaat het moeizaam. Een leuk boek dat aansluit bij de belevingswereld van het kind, maar dat niet te moeilijk geschreven is, helpt daarbij. Wij geven enkele tips!
Inzichten uit wetenschappelijk onderzoek vormen de motor voor continue aanscherping van methodes en toepassingen in het taal- en rekenonderwijs. RID-collega Anniek is nauw betrokken bij het onderzoek van de VU naar het effect van de mindset van kinderen en ouders bij de dyslexiebehandeling.