Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn:
- 'Wat kan ik nu al doen om extra taal- en rekenondersteuning voor leerlingen vanaf de start van het nieuwe schooljaar direct goed vorm te kunnen geven?'
- 'Is het mogelijk de RT-ondersteuning al te verlengen vóór een volgend meetmoment?'
Hieronder vind je onze antwoorden op deze vragen, die je helpen de inzet van remedial teaching op school voor komend schooljaar alvast op de rit te zetten.
Wat kan je in de laatste weken van het schooljaar al doen om extra taal- en rekenondersteuning voor leerlingen vanaf de start van het nieuwe schooljaar direct goed vorm te kunnen geven?
Op basis van de ontwikkeling van een leerling heb je als leerkracht vaak al wel een goede indicatie of een leerling na de zomervakantie intensieve ondersteuning (RT) nodig heeft. Resultaten van afgenomen toetsen kunnen eventuele twijfel wegnemen.
Vervolgens is het belangrijk om tijdig na te denken over de wijze waarop deze ondersteuning geboden kan worden. Als er vermoedens zijn van dyslexie of dyscalculie, is het extra belangrijk de begeleiding tijdig en gedegen uit te voeren, zodat een eventuele doorverwijzing voldoet aan de daarvoor gestelde criteria. Lukt het dit zelf goed in te richten op school? Wie gaat de begeleiding buiten de klas geven? En met welke methode? Allemaal vragen die van belang zijn.
Op het moment dat RID je school ondersteunt in remedial teaching kunnen wij ook advies geven over de indeling van de RT-groepjes. Wij kijken dan onder meer naar:
- Welke kinderen bij elkaar passen in een groepje
- De leeftijd en het niveau van de kinderen
- Beschermende en belemmerende factoren van de leerlingen
Op basis van de ontwikkeling van een leerling heb je als leerkracht vaak al wel een goede indicatie of een leerling na de zomervakantie intensieve ondersteuning (RT) nodig heeft."
Is het mogelijk de RT-ondersteuning (van RID) al te verlengen vóór een volgend meetmoment?
Afhankelijk van je vakantieregio en eigen planning kan het raadzaam zijn hier al enige tijd voor het toetsmoment over na te denken. Zo voorkom je dat je in tijdnood komt.
Vaak hebben jij en je collega's wel al een idee van het aantal leerlingen (groepjes) en de vakgebieden waarop ondersteuning nodig zal zijn. Door deze al te bespreken en reserveren, kunnen wij alvast een (of misschien dezelfde) remedial teacher inplannen. Zo voorkom je dat onze rt'ers al volgepland zijn en kan er direct na de zomervakantie gestart worden.
Na het toetsmoment kun je vervolgens nog een preciezere invulling geven aan de RT-groepjes. Dit kan eventueel ook later nog aangepast worden.
OefenKr8: intensieve remedial teaching
RID ondersteunt en ontzorgt scholen met remedial teaching. Onze kennis en ervaring op het gebied van taal en rekenen hebben wij gebundeld in de RT-methode OefenKr8. Een krachtige methode, waarin evidence-based technieken uit onze specialistische behandelingen worden toegepast. Hiermee helpen wij leerlingen stap-voor-stap verder. Naast het verzorgen van all-in RT-trajecten op school, bieden wij scholen ook de mogelijkheid om leerlingen zélf te begeleiden met onze methode. Dit noemen we OefenKr8 | Door school. Onze specialisten geven dan gedurende korte tijd ondersteuning en coaching on the job, waarna je school zelf duurzaam aan de slag kan met OefenKr8.
Verder lezen
- KlankKr8
Oproep: doe gratis mee met de KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- Leren rekenen
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Leesmotivatie
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- TaalKr8
Leestips | Juni 2023
Een fijn vooruitzicht: de zomervakantie staat weer voor de deur! Om het behaalde leesniveau van afgelopen schooljaar vast te houden, is het wel van b
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leesmotivatie
Leestips | Maart 2023
Als je iets moeilijk vindt om te doen, vind je het vaak ook niet zo leuk om te doen. Dat geldt ook voor lezen. Toch is het belangrijk en goed om te b