Word nog beter in het signaleren van dyslexie
Als een leerling dyslexie heeft, kun je er maar beter vroeg bij zijn. Hulp blijkt namelijk vooral bij jonge kinderen goed aan te slaan. Ook kun je dan makkelijker andere problemen voorkomen, zoals achterstanden bij andere vakken, een lage leesmotivatie of een verstoord zelfbeeld. Maar hoe doe je dat, goed signaleren? Het RID driestappenmodel kan jou helpen!
Stap 1: Bepaal of er een verhoogd risico is
Het is belangrijk je te realiseren dat dyslexie het resultaat is van een wisselwerking tussen genen en omgeving*. Om te weten of een leerling een verhoogd risico heeft, heb je dus over beide zaken informatie nodig. Het eerste wat je daarom wilt weten is of er ernstige leesproblemen in de directe familie voorkomen. Als dat zo is, dan spreken we van ‘erfelijke belasting’ en weet je gelijk dat de kans op dyslexie bijna tien keer groter is dan normaal.
Zorg dus altijd dat je van jouw leerling weet of er erfelijke belasting is. Je kunt dit de ouders gewoon vragen. Let op dat het wel alleen om de directe familie gaat (moeder, vader, broertjes en zusjes) en niet om neefjes, nichtjes, ooms en tantes, want dan heeft iedereen wel iemand in de familie met leesproblemen.
Het tweede wat je wilt weten om het risico op leesproblemen te voorspellen is de mate waarin de directe omgeving van de leerling ondersteunend is voor de leesontwikkeling. Als ouders zelf veel lezen en veel voorlezen, met hun kind praten over verhalen, regelmatig naar de bibliotheek gaan, helpen de aandacht op letters en woorden te richten en er boeken in huis zijn, dan maakt dat de kans op leesproblemen juist weer iets kleiner.
De invloed van genen is overigens wel groter dan die van de omgeving (gegeven dat een leerling goed leesonderwijs krijgt). Ook als een leerling een zeer ondersteunende directe omgeving heeft, kan er sprake zijn van dyslexie. Maar de kans is dan wel iets kleiner. Vooral wanneer een leerling erfelijk belast is én een weinig ondersteunende directe omgeving heeft, moeten de alarmbellen gaan rinkelen.
Idealiter heeft school de risico’s al vanaf groep 1 in beeld. Een oudervragenlijst kan helpen om deze informatie systematisch te verzamelen.
Stap 2: Herken de (vroege) indicaties
Een vermoeden van dyslexie ontstaat vaak op het moment dat een leerling niet goed meekomt met het lees- en spellingonderwijs. Toch zijn er lang daarvoor al signalen die op leesproblematiek kunnen wijzen. Het is opvallend wanneer de leerling in vergelijking met leeftijdgenoten moeite heeft met:
- het leren van letter-klankkoppelingen;
- rijmen;
- het onthouden van namen van klasgenoten;
- op woorden kunnen komen;
- de uitspraak van woorden;
- het nazeggen van woorden/zinnen;
- het onthouden van rijtjes (zoals dagen van de week);
- klankopdrachten (zoals woorden in losse klanken zeggen of woorden bedenken met een bepaalde beginklank).
Leerlingen verschillen uiteraard in hoe snel ze zich met dit soort vaardigheden ontwikkelen. Eén indicatie zegt daarom nog niet zoveel. Vooral leerlingen die moeite hebben met verschillende van bovengenoemde vaardigheden hebben een grotere kans op dyslexie.
Idealiter heeft de kleuterleerkracht de risicoleerlingen kunnen identificeren en het voorbereidend leesonderwijs voor deze leerlingen tijdig kunnen intensiveren. Groep 3 is echter de grootste vuurproef. Lukt het de leerling goed mee te komen met het lees- en spellingonderwijs? In groep 3 zijn er bovenop de eerdergenoemde indicaties enkele nieuwe signalen die op dyslexie kunnen wijzen. Hieronder een overzicht.
- het leesproces komt traag op gang;
- het verklanken gaat traag en/of onnauwkeurig;
- de leerling maakt veel spelfouten;
- de leerling kent nog steeds een beperkt aantal letters;
- het automatiseren van rekenfeiten (zoals de tafels van optelling en vermenigvuldiging) verloopt moeizaam;
- het handschrift is onverzorgd;
- er is weerstand tegen het lezen en/of spellen;
- het leesbegrip is onvoldoende;
- de leerling komt minder goed mee met andere vakken;
- er doen zich sociaal-emotionele problemen voor, zoals angst, spanning, lusteloosheid en een laag zelfbeeld.
Wist-je-datje
In tegenstelling tot wat veel mensen denken is het spiegelen van letters geen specifiek kenmerk van dyslexie. Alle beginnende lezers spiegelen. Dat komt omdat er in de natuur niets voorkomt dat alleen maar één kant op kijkt, zoals letters. Onze hersenen willen daarom alles kunnen draaien. Dat is handig. Het helpt ons om bijvoorbeeld een dier te herkennen, ook als het in een positie staat die we nooit eerder hebben gezien. Bij letters is dat anders. Om goed te kunnen lezen en schrijven, moet je leren om die niet meer te draaien. Het onderdrukken van het spiegelen gaat vanzelf als je de letters steeds vaker in één positie ziet en als je steeds beter gaat lezen en spellen. Maar dit kost tijd. Dat beginnende lezers letters spiegelen is dus helemaal niet gek. Als kinderen lang blijven spiegelen, dan zegt dat dus wel iets. Het is een aanwijzing dat de lees- en spellingontwikkeling traag verloopt en dat kan met dyslexie te maken hebben. Er zijn helaas ook geen andere lees- en/of spelfouten die typerend zijn voor dyslexie. Leerlingen met dyslexie maken dezelfde soort fouten als leerlingen met een normale lees- en spellingontwikkeling. Maar ze maken wel veel meer fouten.
Stap 3: Kijk of didactische resistentie jouw vermoedens bevestigt
Leerlingen verschillen van elkaar in hoe snel ze het lezen en spellen oppikken en soms zijn er achterstanden ten opzichte van andere leerlingen die helemaal niet gelijk op dyslexie hoeven te wijzen. Gelukkig lukt het in die gevallen meestal ook vrij eenvoudig om met wat extra oefening en instructie de achterstanden in te lopen. Wanneer extra inspanningen niet het gewenste resultaat opleveren, dan spreken we van didactische resistentie of hardnekkigheid. Naast de ernst van de lees- en/of spellingproblemen is de hardnekkigheid ervan het belangrijkste kenmerk van dyslexie. Wees daarom altijd alert op hardnekkigheid, zeker wanneer stap 1 en 2 al aanwijzingen gaven voor een verhoogd risico op dyslexie. Natuurlijk is deze focus op hardnekkigheid ook al ingebouwd in het landelijk beleid. Als een leerling niet meekomt met de reguliere lees- en spellinginstructie, doen we er een tandje bij op ondersteuningsniveau 2 en als ook dat onvoldoende oplevert, volgt specifieke interventie op ondersteuningsniveau 3. Maar los hiervan kan didactische resistentie ook tijdens één instructiemoment al opvallen, simpelweg omdat een leerling veel minder oppikt dan je op grond van jouw ervaring en van de prestaties op andere taken zou verwachten.
We hopen jou met dit RID stappenplan te helpen risicoleerlingen vroeg op te sporen. De stappen zijn makkelijk te onthouden omdat ze corresponderen met de letters van RID, 1) Risico; 2) Indicaties; en 3) Didactische resistentie. Zodra je een risicoleerling geïdentificeerd hebt, kun je eerder extra hulp inzetten en eventueel ook al intensievere hulp. Zoals gezegd is dyslexie het resultaat van een wisselwerking tussen genen en omgeving. Met vroege extra hulp valt er dus echt iets te winnen!
Lees verder
- Leerlingen met dyslexie
Word nog beter in het signaleren van dyslexie
Als een leerling dyslexie heeft, kun je er maar beter vroeg bij zijn. Hulp blijkt namelijk vooral bij jonge kinderen goed aan te slaan. Ook kun je da
- Dyslexie
RID en Jeroen Zark ontwikkelen dyslexiesignatuur
Dyslexie hoeft geen grote belemmering te zijn in het dagelijks leven, maar lastig is het wel. Ook het beeld dat anderen, bewust of onbewust, hebben b
- Dyslexie
Beeldmerk zet aan tot meer begrip rond dyslexie
Op 6 oktober is het de Dag van de Dyslexie: een perfect moment om de nieuwe dyslexiesignatuur ‘Kijk voorbij mijn letters’ te lanceren. Sebastián Arav
- Dyslexie
Kijk voorbij mijn letters - gebruik jij het dyslexiesignatuur al?
Mensen met dyslexie hebben een hardnekkig probleem met lezen en spellen. Maar ook het beeld dat anderen, bewust of onbewust, hebben bij spelfouten ve
- Dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- Dyslexie
Thuis oefenen: Francijns tips
Als ouder wil je je kind met dyslexie graag helpen, maar dat is niet altijd even makkelijk als je kind steeds dezelfde fouten maakt. Thuis oefenen is
- Voor ouder & kind
Dyslexie en dyscalculie: onze behandelaars vertellen
Wanneer kinderen ondanks intensieve ondersteuning op school veel moeite houden met taal of rekenen, komen ze in aanmerking voor onderzoek en eventuee
- Dyslexie
Sophie: “Je hoeft je niet te schamen als je dyslexie hebt."
Sophie volgde een dyslexietraject bij RID. Zij vertelt over haar ervaring.
- Dyslexie
Wetenschappelijk onderzoek naar groeimindset bij dyslexiebehandeling
RID werkt nauw samen met universiteiten om gezamenlijk de kennisbasis over dyslexie en dyscalculie uit te breiden. Wij sluiten vervolgens onze behand
- Dyslexie
Wat is dyslexie? Meer uitleg voor kinderen
Wat is dyslexie? In je hoofd zitten je hersens. Die zorgen ervoor dat jij van alles kunt doen, zoals lezen en spellen. Om goed te kunnen lezen en spe
Verder lezen
- Dyslexie
RID voor de derde keer excellent gecertificeerd voor wetenschap, praktijk, beleid en opleiding
RID is excellent gecertificeerd op het gebied van wetenschap, praktijk, beleid en opleiding door het NKD. RID is al vele jaren aangesloten bij het Ne
- Dyslexie
Kijk voorbij mijn letters - gebruik jij het dyslexiesignatuur al?
Mensen met dyslexie hebben een hardnekkig probleem met lezen en spellen. Maar ook het beeld dat anderen, bewust of onbewust, hebben bij spelfouten ve
- KlankKr8
KlankKr8-effectstudie van het NRO voor kansrijke interventies
KlankKr8 is een nieuwe en veelbelovende manier om leerlingen in groep 2 spelenderwijs de letter-klankkoppelingen te leren. Eerder onderzoek op kleine
- Leerlingen met dyslexie
"Mijn zoon heeft meer zelfvertrouwen gekregen”
Lezen en spellen was altijd al lastig voor Mika (9). Het viel zijn moeder Esther op dat het elke keer weer een strijd was het huiswerk te maken. Voor
- RekenKr8
Het belang van automatiseren bij het rekenen
Het belang van automatiseren van sommen binnen het rekenonderwijs wordt nogal eens onderschat. Want rekenen draait toch vooral om het krijgen van inz
- Voor het onderwijs
Tips voor een goede voorbereiding op het nieuwe schooljaar
Wij ontvangen veel vragen van scholen over remedial teaching. Twee vragen die wij vaak horen in de laatste maanden van het schooljaar zijn: 'Wat kan
- VerbeterKr8
Duurzaam het taalonderwijs verbeteren: waar te beginnen?
Veel leerkrachten zullen het herkennen: door de dagelijkse drukte is het lastig om duurzame verbeteringen in je onderwijs aan te brengen én met colle
- KlankKr8
Superkrachtig letters leren: focus op vlot, vloeiend en veel
We hebben de afgelopen decennia veel bijgeleerd over letterkennis en het belang daarvan voor de lees- en spellingontwikkeling. Krachtige inzichten ui
- TaalKr8
Aan de slag met leesmotivatie
Het zal niemand ontgaan zijn dat het helaas niet goed gaat met de leesmotivatie van onze jongeren. 60% van de 15-jarigen leest alleen nog als het ech
- Leerlingen met dyslexie
Bezoek Tweede Kamer-lid Caroline van der Plas (BBB)
Vrijdag 10 maart bezocht Tweede Kamer-lid Caroline van der Plas (BBB) RID Amersfoort. Ondanks haar zeer drukke programma zo vlak voor de verkiezingen